Advertisements

ΤΑ ΜΕΓΑΛΑ ΣΗΡΙΑΛ 47. «Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ»

001

Συνεχίζουμε τις παρουσιάσεις τών φετινών Μεγάλων Σήριαλ με τον τελευταίο τόμο τής φετινής χρονιάς, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι αυτή θα είναι και η τελευταία παρουσίαση της χρονιάς, αφού μας απομένουν ακόμα δύο τόμοι, για να παρουσιάσουμε!

Ο τόμος έχει τίτλο η ιστορία τής τέχνης και συγκεντρώνει όλες μαζί τις ιστορίες τής ομώνυμης σειράς, όπως παρουσιάστηκαν στο Μίκυ Μάους, πέρσι το καλοκαίρι.Όοολες; Όοοχι! Μία ιστορία αντιστέκεται και θα συνεχίσει να αντ… με συγχωρείτε, αυτό είναι από άλλο κόμικς. Όπως ξεκίνησα να λέω, λοιπόν, πέρσι τον Οκτώβριο κυκλοφόρησε στην Ιταλία μια νέα ιστορία τής σειράς, με τίτλο η Πέγκυ Ντάκενχαϊμ και τα αφηρημένα τραπεζομάντιλα, και ο τόμος αυτός θα ήταν μια μοναδική ευκαιρία να πρωτοπαρουσιαζόταν η ιστορία αυτή στη χώρα μας, έτσι για να παχύνει λίγο ο τόμος, που είναι ο πιο λεπτός τής φετινής σειράς, για να έχουμε και μια καινούργια ιστορία στους φετινούς καλοκαιρινούς τόμους, που δεν είχαμε καμία και για να έχουμε και κάποιο κίνητρο να αγοράσουμε το συγκεκριμένο τόμο, που περιέχει ιστορίες που δεν έχουν προλάβει να χρονίσουν στη χώρα μας. Περισσότερα, για το τελευταίο, έχουμε να πούμε και στο τέλος τής παρουσιάσεως.

Είμαι βέβαιος ότι θα περιμένατε πώς και πώς αυτή την παρουσίαση, ακριβώς επειδή η σειρά είναι πρόσφατη, και την έχουμε παρουσιάσει στο Comics Trades,για να μας πιάσετε να πέφτουμε σε αντιφάσεις, όπου θα εκθειάζαμε ιστορίες που πέρσι είχαμε θάψει και αντιστρόφως. Για το λόγο αυτό (αλλά και για να ξεπετάξουμε γρήγορα γρήγορα την παρουσίαση, που έχουμε μείνει πίσω), θα κάνουμε ό,τι και η εκδοτική, συγκεντρώνοντας τις επιμέρους παρουσιάσεις σε ένα άρθρο! Αμ, πως;

006

025

Παρουσίαση: Corto

Η θεματική σειρά αυτή, που διαφημίστηκε αρκετά, θα έλεγα, και μας γέμισε όλους ερωτηματικά, μάλλον μας έβγαλε εκτός υπολογισμών! Είναι πάρα πολύ έξυπνη ως ιδέα και πολύ καλά στημένη. Πρόκειται για ένα project, που υλοποιείται σε δύο μέρη σε κάθε τεύχος. Στο πρώτο από αυτά, έχουμε τις μορφές των γνωστών μας ηρώων του Ντίσνεϋ, σε έξυπνες, μικρές ιστορίες – περιπέτειες στον χρόνο, μέσα από τις οποίες έρχεται και η γνώση. Στο δεύτερο τμήμα, παραθέτονται, έστω και αποσπασματικά, σημαντικά στοιχεία της κάθε εποχής. Αυτή η τεκμηρίωση γίνεται με έναν πολύ προσιτό τρόπο, στους αναγνώστες βέβαια κάποιας σχετικής ηλικίας και όχι σ’ εμάς τους δεινόσαυρους! Πάντως, είναι ενδιαφέρουσα, και ομολογώ ότι μου άρεσε αρκετά. Η πρώτη αυτή εποχή, που εξετάζεται στο πρώτο μέρος της σειράς, είναι η προϊστορική. Να πούμε, τέλος, ότι η ένθετη αυτή σειρά (που συνεχίστηκε σε όλα τα κεφάλαια της σειράς, και τη βρήκα εξαιρετική ως ιδέα), λειτούργησε σε βάρος της τρίτης ιστορίας στο τεύχος τού Μίκυ Μάους, στο οποίο πρωτοδημοσιεύτηκε, η οποία ιστορία παραλείφθηκε, και είχαμε μόνον 2 ιστορίες σ’ εκείνο το τεύχος.

Βαθμολογία: 9,5.

028

Παρουσίαση: Kriton

Συνεχίζουμε με το δεύτερο μέρος τής σειράς η ιστορία τής τέχνης, με τίτλο ένας πάπυρος με λόγια αγάπης, σε σενάριο Roberto Gagnor και σχέδιο Paolo De Lorenzi, που μας μεταφέρει στην αρχαία Αίγυπτο. Διαβάζουμε για τις περιπέτειες τού ζωγράφου/γραφέα Ντοναλντίς, που τόσο οι τοιχογραφίες του, όσο και τα ιερογλυφικά του ήταν… έτσι κι’ έτσι. Πάρα πολύ αστεία ιστορία, με φοβερές παρεξηγήσεις, που οφείλονται στην υποτιθέμενη διφορούμενη φύση τών ιερογλυφικών. Στα μείον της ότι τελειώνει κάπως απότομα, διότι πρέπει να χωρέσει και το σχετικό άρθρο, αποκαλύπτοντας ότι όσα συνέβησαν είναι μια ιστορία, που αφηγήθηκε ο ξεναγός στο γκρουπ του Ντόναλντ και της Νταίζυ, σε ένα αιγυπτιακό μουσείο. Όσο για το σχέδιο, για να χρησιμοποιήσουμε μια φράση από την ίδια την ιστορία, ήταν κατηγορηματικά έτσι κι έτσι! Άνετα βάζουμε ένα οκτώ.

047

Ακολουθεί το τετρασέλιδο άρθρο τής σειράς, με τίτλο τα σχέδια των πυραμίδων, με αρκετά σχέδια, αλλά χωρίς πυραμίδες, αφιερωμένο στις αιγυπτιακές τοιχογραφίες και στα ιερογλυφικά. Μικρό, σύντομο και ευχάριστο.

052

071

Παρουσίαση: Corto

Συνεχίζουμε με το τρίτο μέρος της “Ιστορίας της Τέχνης”, έτσι όπως έχουμε συνηθίσει να παρουσιάζεται. Με μια ιστορία και μερικά πληροφοριακά στοιχεία. Το εξτρά ενδιαφέρον – κίνητρο, για τους αναγνώστες, είναι αυτή την φορά το θέμα, ή αν προτιμάτε η χρονική περίοδος, αφού αναφέρεται στην Αρχαία Ελλάδα. Η ιστορία τιτλοφορείται “Οι άγνωστοι άθλοι του Φεθραγόρα” και όπως καταλάβατε, έχουν σαν κύριο άξονα τον Φέθρυ. Γύρω απ’ αυτόν περιστρέφεται, αλλά δεν περιορίζεται, αφού εμφανίζονται και άλλοι γνωστοί μας ήρωες, σε αρχαιοελληνικούς ρόλους. Την βρήκα απόλυτα διασκεδαστική και με ικανοποιητικό σκίτσο. Σύντομη, όπως σε αυτού του τύπου τις ιστορίες, αλλά περιεκτική αρκετά.

Βαθμολογία: 8,5 και νοιώθω λιγάκι τύψεις…

075

Παρουσίαση: Kriton

Η επόμενη ιστορία τής σειράς είναι η ανάγλυφη αλήθεια, σε σενάριο Roberto Gagnor και σχέδιο Vitale Mangiatordi. Πρόκειται για ένα επεισόδιο με θέμα την τέχνη τού δυτικού μεσαίωνα. Ο ανατολικός μεσαίωνας, με τις βυζαντινές εκκλησίες και τα ανάκτορα, τις αγιογραφίες και τα ψηφιδωτά και όλη την τέχνη τής ανατολικής ρωμαϊκής αυτοκρατορίας, για τους δυτικούς, απλώς δεν υπήρξε, όπως δεν υπήρξε για μας η αφηγηματική γλυπτική τών εκκλησιών τού δυτικού μεσαίωνα.

Ο Μίκυ, ο Γκούφυ και ο Οράτιος είναι λοιπόν περιπλανώμενοι γλύπτες, οι οποίοι σκαλίζουν ανάγλυφες παραστάσεις στις εκκλησίες, για να μορφώνεται ο αγράμματος κόσμος από τις ιστορίες που απεικονίζουν. Στην πόλη που φτάνουν, στην ιστορία μας, φεουδάρχης είναι ο Μαύρος Πητ, που κρατά τους υπηκόους του στην αμάθεια, για να τους ελέγχει, όπως κάναν, εξ άλλου, όλοι οι φεουδάρχες τής εποχής. Θα καταφέρουν οι τρεις γλύπτες να ξυπνήσουν τον κόσμο με τα ανάγλυφά τους;

Όμορφη ιστορία, αν και με προβλέψιμο τέλος (δεν φαντάζομαι να απάντησε κανένας «όχι» στην προηγούμενη ερώτηση) με ωραίο μοντέρνο σχέδιο, που δυστυχώς το χαλάει η κατάχρηση σκιών, οι οποίες μπορεί να είναι πιο ανοιχτόχρωμες απ’ ό,τι στον μυστικό πράκτορα Ντόναλντ Ντακ, αλλά δεν παύουν να μουτζουρώνουν τα πρόσωπα τών χαρακτήρων.

Η ιστορία έχει και δύο διαδοχικά καρέ με πολιτικές αιχμές, τα οποία παρουσιάσαμε στο «ένα καρέ χίλιες λέξεις». Δεν έχουν αλλάξει οι ηγεμόνες από το μεσαίωνα!

Άνετα βάζουμε ένα 8,5 με 9.

095

Το άρθρο, που συνοδεύει την ιστορία, λέγεται ιστορίες & ανάγλυφα. Αναφέρεται κυρίως στην αφηγηματική γλυπτική, που ανέφερα παραπάνω, όπου οι καλλιτέχνες ουσιαστικά σκάλιζαν κόμικς στα μάρμαρα και τους γρανίτες τών εκκλησιών, για να μπορέσουν να περάσουν τα μηνύματά τους στον κόσμο, που στην πλειοψηφία του ήταν αγράμματος. Κατά δεύτερο λόγο, αναφέρεται και σε άλλες τεχνικές,που χρησιμοποιήθηκαν στο μεσαίωνα, όπου εκεί υπάρχει και μια αναφορά στα ψηφιδωτά, που η τέχνη τους άκμασε στο Βυζάντιο. Για τη ζωγραφική, που με τη μορφή τής αγιογραφίας άκμασε κι’ αυτή στο Βυζάντιο, ούτε λέξη. Λες και μιλάμε για τέχνη την εποχή τού μεσαί… καλά, μη βαράτε, πάμε παρακάτω!

100

119

Παρουσίαση: Corto

Σ’ αυτό το κεφάλαιο της “Ιστορίας της Τέχνης”, θα μας απασχολήσει η Αναγέννηση, με τους σπουδαίους Ιταλούς και άλλους ζωγράφους. Σημαντικότατο το κεφάλαιο, και η σειρά το παρουσιάζει έτσι ακριβώς όπως και στα προηγούμενα κεφάλαια. Με μια ιστορία, όπου πρωταγωνιστεί ο Μίκυ και ο Γκούφυ (η έκπληξη είναι ότι εδώ έχουμε και το Μαύρο Φάντασμα!), ενώ ακολουθούν 4 σελίδες, στις οποίες περιγράφεται η Αναγέννηση, έτσι ώστε να είναι και επιμορφωτική και διασκεδαστική. Η ιστορία “Το διπλό πορτραίτο”, έχει τον Γκούφυ σαν μέγα καλλιτέχνη Πιέρο Ντέλλα Φραντσέσκα, ενώ ο Μϊκυ είναι λοχαγός του στρατού του Βασιλιά. Το Μαύρο Φάντασμα, έχει σούπερ όνομα! Μαυρίκιος ντι Κουκούλα! Από τα κορυφαία ονόματα που έχουμε δει ποτέ μεταφρασμένα, σε κόμικς του Ντίσνεϋ! Σαν στόρι τώρα, έχουμε τον βασιλιά να αναθέτει στον Γκούφυ, να κάνει τα πορτρέτα της βασίλισσας (Μπατίστα Σφόρσα), αλλά και του ιδίου. Η έμπνευση του ηγεμόνα είναι καλή, αλλά… Πολύ καλό σενάριο και εξαιρετικό σκίτσο. Ένα 8,5 το παίρνει δικαιωματικά, από μένα.

123

Παρουσίαση: Kriton

Το επόμενο επεισόδιο τής σειράς είναι η ιστορία η τέχνη τής ελευθερίας, σε σενάριο Roberto Gagnor και σχέδιο Vitale Mangiatordi και είναι αφιερωμένο στον ιμπρεσιονισμό.

Ο Ντόναλντ, στο ρόλο του Κλωντ Μονέ, προσπαθεί να κερδίσει την αναγνώριση του κοινού, η οποία μονοπωλείται από τους ακαδημαϊκούς ζωγράφους τής εποχής. Λίγο μια απόπειρα τών Λύκων να κλέψουν τα χρήματα τού Σκρουτζ, λίγο ένας επαγγελματίας κλέφτης έργων τέχνης, λίγο η επινόηση αυτού που επεκράτησε να αποκαλούμε ιμπρεσιονισμό, τελικά θα τα καταφέρει.

Όμορφο σκίτσο, πανέμορφα υπόβαθρα, εκπληκτικοί ιμπρεσιονιστικοί πίνακες που κοσμούν πολλά από τα καρέ, καθιστούν την ιστορία μια οπτική πανδαισία. Το μόνο πρόβλημα είναι ότι ο σχεδιαστής ή ο χρωματιστής, αντί για οπαδός τού ιμπρεσιονισμού, πρέπει να είναι οπαδός τού… σκιαδισμού, αφού η ιστορία είναι σκιασμένη με τον καταχρηστικό τρόπο τών ιστοριών τού πράκτορα Ντόναλντ Ντακ.

Η υπόθεση είναι σχετικά απλή, αλλά ενδιαφέρουσα και με αρκετό χιούμορ, που ώρες-ώρες σε κάνει να σκας στα γέλια.

Εννιά με εννιάμισι, σίγουρα, αφού το μόνο αρνητικό στην όλη υπόθεση ήταν οι σκιές.

143

Το άρθρο, που συνοδεύει την ιστορία, έχει τίτλο ζωγραφική στην φύση και μας δίνει διάφορα ενδιαφέροντα στοιχεία για τον ιμπρεσιονισμό. Συνεχίζω να μένω έκπληκτος από το ότι, ενώ περίμενα τα άρθρα να είναι το πιο ανιαρό μέρος τής σειράς, καταφέρνουν διαρκώς να μου τραβάνε το ενδιαφέρον.

147

Παρουσίαση: Kriton

Το επόμενο επεισόδιο είναι τα αυθεντικά αριστουργήματα, σε σενάριο Roberto Gagnor και σχέδιο Paolo De Lorenzi. Είναι το προτελευταίο επεισόδιο τής σειράς και είναι αφιερωμένο στον κυβισμό και στον Πικάσο.

Το 1907, κατά τη διάρκεια μιας σφοδρής καταιγίδας, ένας κεραυνός χτυπάει τον πύργο τού Άιφελ, δημιουργώντας μια γέφυρα στο χρόνο, ανάμεσα στο 1907 και στην εποχή μας, παρασέρνοντας τον Πικάσο, που έτυχε να βρίσκεται εκεί κοντά. Ο Μίκυ και ο καθηγητής Ζάποτεκ(!) καλούνται για να ερευνήσουν την υπόθεση εμφάνισης πρόσφατων, αλλά αυθεντικών έργων τού Πικάσο, που άρχισαν να κυκλοφορούν στη Μονμάρτρη. Γνωρίζονται με τον Πικάσο, ο Πικάσο «παίρνει ιδέες» βλέποντας τα δικά του έργα στα μουσεία και τελικά επιστρέφει στο 1907, όταν η γέφυρα κλείνει.

Θα έλεγα ότι η ιστορία ήταν από τις πιο αδύναμες τής σειράς. Μέτριο σχέδιο, υπόθεση που μπάζει από παντού (γιατί κάλεσαν τον Ζάποτεκ, ενώ δεν ξέραν ότι είχε δημιουργηθεί χρονικό παράδοξο και γιατί, όταν το κατάλαβαν, το μόνο που έκανε ο Ζάποτεκ ήταν να ρωτήσει το Μάρλιν, ως ειδικό, λες και αυτός δεν ήταν;) και πολύ βιαστικά δοσμένη (περιλαμβάνει τη συντομότερη απαγωγή και απελευθέρωση απ’ όσες έχω διαβάσει σε Μίκυ Μάους). Όσο για το ότι ο Πικάσο πήρε τις ιδέες για τα πρωτοποριακά του έργα, βλέποντάς τα έτοιμα στο μέλλον, αυτό τον μειώνει πολύ. Ό,τι ιδέα και να έχετε για τα έργα του, δύσκολα θα διαφωνήσετε ως προς το ότι ο άνθρωπος ήταν ιδιοφυΐα.

Ίσως η πιο ωραία στιγμή τής ιστορίας είναι όταν ο Πικάσο βλέπει τη Γκουέρνικα και ταράζεται στη σκέψη ότι θα ζωγραφίσει τόσο τρομακτικά γεγονότα!

Θα βάλω μόνον 8. Για μια καλύτερη εκτέλεση τής ιδέας «καλλιτέχνης μεταφέρεται στο μέλλον και βλέπει τα ίδια του τα έργα, μαθαίνοντας ότι θα γίνει διάσημος», δείτε το επεισόδιο Vincent and the Doctor, του Doctor Who.

167

Το άρθρο, που συνοδεύει την ιστορία, λέγεται ο κόσμος τών κύβων και είναι στο ίδιο καλό επίπεδο με τα προηγούμενα.

172

Παρουσίαση: Kriton

Τελειώνουμε με το τελευταίο επεισόδιο τής σειράς, με τίτλο η τέχνη τού μέλλοντος, σε σενάριο Roberto Gagnor και σχέδιο Vitale Mangiatordi. Είναι αφιερωμένο στη σύγχρονη τέχνη, για την οποία, όσο λιγότερα πούμε, τόσο το καλύτερο. Ούτε ο Gagnor έχει να πει πολλά, αφού η ιστορία ουσιαστικά δεν έχει υπόθεση, και τα περισσότερα έργα σύγχρονης τέχνης και οι δημιουργοί τους αναφέρονται εν παρόδω, χωρίς να εμφανίζονται καν. Σαφώς το χειρότερο επεισόδιο της όλης σειράς.

Το μόνο που άξιζε στην υπόθεση ήταν το τέλος, όπου ένα κουτί, που ήθελε να αγοράσει ο Σκρουτζ, με το τελευταίο έργο κάποιου σύγχρονου καλλιτέχνη, αποκαλύπτεται ότι δεν περιέχει τελικά το τελευταίο έργο του, αλλά την τέχνη τού μέλλοντος, που δεν θα σας πω τι είναι, διότι η Νέα Ακτίνα πρέπει να ζήσει από… την τέχνη τού παρόντος!

Θα βάλω μόνον επτά, κι’ αυτό λόγω ενός εκπληκτικού ολοσέλιδου καρέ, που ανακεφαλαιώνει όλα τα επεισόδια τής σειράς, πλην τού παρόντος εννοείται.

191

Το άρθρο, που συνοδεύει την ιστορία, έχει τίτλο η ιστορία συνεχίζεται. Και εδώ δεν έχουν τίποτε να μας πουν για τη σύγχρονη τέχνη. Το άρθρο αποτελείται από μία συνέντευξη που δίνει ο συγγραφέας τής σειράς Roberto Gagnor (τού οποίου το όνομα μαθαίνουμε ότι προφέρεται «Γκάνιορ») στον… εαυτό του, και από μία συνέντευξη με τον κριτικό τέχνης Φιλίπ Νταβέριο, ο οποίος κάνει την εμφάνισή του στη σημερινή ιστορία με μορφή πάπιας (ο χοντρός στην πρώτη σελίδα τής ιστορίας) και ο οποίος μάλλον επιμελήθηκε τα άρθρα τής σειράς.

Μάλλον καλά τα έλεγε ο Μπαρκς, που κοίταζε τη σύγχρονη τέχνη με μισό μάτι.

000

Όσο καλή και να ήταν στο σύνολό της η σειρά, τολμώ να πω ότι ο συγκεκριμένος τόμος ήταν αυτός που περίμενα με το λιγότερο ενδιαφέρον απ’ όλους, καθώς δεν έχει κλείσει ούτε χρόνος, από τότε που διαβάσαμε αυτές τις ιστορίες. Αν τουλάχιστον είχαν προσθέσει εκείνη την ένατη ιστορία…

Υποψιάζομαι ότι το ίδιο αισθάνθηκαν και από την εκδοτική, καθώς θεώρησαν ότι έπρεπε να δώσουν κάποιο επιπλέον κίνητρο στους αναγνώστες, πέρα από τις ίδιες τις ιστορίες, προσθέτοντας ένα κουπόνι με ένα κωδικό για έκπτωση 5% στο ηλεκτρονικό τους κατάστημα. Τη στιγμή που υπάρχουν βιβλιοπωλεία, που κάνουν έκπτωση τουλάχιστον 10% και, αν πας στο κατάστημα, δεν χρειάζεται να πληρώσεις ταχυδρομικά, τα σχόλια είναι περιττά.

Αν δεν έχετε διαβάσει τη σειρά, ο συγκεκριμένος τόμος είναι μια δεύτερη ευκαιρία να την διαβάσετε, δίνοντας, μάλιστα, λιγότερα χρήματα απ’ ό,τι για ν’ αποκτήσετε τα οκτώ τεύχη, στα οποία πρωτοδημοσιεύτηκε. Διαφορετικά, νομίζω ότι ο τόμος ενδιαφέρει μόνο όσους δεν θέλουν να έχουν κενά στη συλλογή τους.

Τις παρουσιάσεις τών καλοκαιρινών τόμων τού Μίκυ Μάους μπορείτε να τις διαβάσετε συγκεντρωμένες στην κατηγορία καλοκαίρι 2013.

Άδεια Creative Commons
Αυτή η εργασία χορηγείται με άδεια Creative Commons Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Μη εισαγόμενο.

Advertisements

About Kriton

I reversed the polarity of the neutron flow...

Posted on 26 Ιουλίου 2013, in Arts, Comics, Comics Archive, Comics Characters, Comics Covers, Comics Creators, Comics History, Comics Legends, Comics Stories, Comics Strips, Comics Trades, Comics Tributes, CT Exclusive, Culture, Greek Comics, Greek Magazines, Άρθρα Μελών, Έρευνα, Απόψεις, Αποσπάσματα, Αποκλειστικότητες, Αρχείο, Αφιερώματα, Βινιέτες, Γουώλτ Ντίσνεϋ, Εργασίες Κοινότητας, Εργασίες Μελών, Εσωτερικές Σελίδες, Ελληνικά Κόμικς, Ενημέρωση, Εξώφυλλα Κόμικς, Η Ιστορία των Κόμικς, Κόμικς, Κόμικς Έρευνα, Κόμικς Θρύλοι, Κόμικς Ιστορίες, Κόμικς Καταγραφή, Κόμικς Παρουσιάσεις, Κόμικς Χαρακτήρες, Μίκυ Μάους, Παρουσίαση: Μεγάλα Σήριαλ, Παρουσίαση: Μεγάλα Σήριαλ – Καλοκαίρι 2013, Πολιτισμός, Σκίτσο, Τέχνες, Τα μεγάλα σήριαλ, Τερζόπουλος, Walt Disney and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink. Σχολιάστε.

Σχολιάστε

Συνδεθείτε για να δημοσιεύσετε το σχόλιο σας:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: