«Be There» Animation Festival Corfu 2013 – Μέρα Τρίτη

BE THERE DAY 3 - 1 (1) ct BE THERE DAY 3 - 1 (2) ct

Τρίτη ημέρα διεξαγωγής τού φεστιβάλ σήμερα και οι εκδηλώσεις, που ήταν προγραμματισμένες, ήταν πολλές, όπως και οι προβολές. Θα επιχειρήσουμε να σας μεταφέρουμε όσο πιο πιστά το κλίμα, όπως και στις προηγούμενές μας ανασκοπήσεις. Ας τα πάρουμε με την σειρά, λοιπόν.

BE THERE DAY 3 - 1 (3) ct BE THERE DAY 3 - 1 (4) ct BE THERE DAY 3 - 1 (6) ct BE THERE DAY 3 - 1 (8) ct BE THERE DAY 3 - 1 (9) ct

Στις 12 το μεσημέρι, είχαμε την προβολή ενός ακόμη διαγωνιστικού τμήματος ταινιών μικρού μήκους στο «Πολύτεχνο», ενώ ταυτόχρονα, στην Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Κέρκυρας, την ανοιχτή συζήτηση με θέμα «Animation στον 21ο αιώνα: είναι παντού». Επιλέξαμε να παρευρεθούμε στην δεύτερη, καθώς οι προσκεκλημένοι θα ανέλυαν τις απόψεις των και θα έδιναν ακολούθως τον λόγο στους παρευρισκόμενους, ώστε να έχουμε ένα ενδιαφέρον διαδραστικό στοιχείο. Το πάνελ απαρτίζονταν από τους Παναγιώτη Ράππα (σκηνοθέτη, σεναριογράφο, παραγωγό), Βασίλη Πασχάλη (Επίκουρο Καθηγητή, Τμήμα Πλαστικών Τεχνών και Επιστημών της Τέχνης, Παν/μιο Ιωαννίνων), και Έλενα Χαμαλίδη (Επίκουρη καθηγήτρια Ιστορίας της Τέχνης,  Τμήμα Τεχνών Ήχου και Εικόνας, Ιόνιο Παν/μιο). Την συντονιστική επιμέλεια είχε ο καλλιτεχνικός διευθυντής τού φεστιβάλ, Βασίλης Κρουστάλης. Οι τοποθετήσεις τών ομιλητών ήταν ουσιαστικές, με πάντα κριτήριο τις προσωπικές των απόψεις. Με πολύ ενδιαφέρουσες σε αναλύσεις και συμπεράσματα παραθέσεις, κύλησαν, συνεπώς, πάνω από δυόμιση ώρες. Να πούμε ότι ο χώρος, που φιλοξενήθηκε η συζήτηση, ήταν μια καταπληκτική επιλογή τών διοργανωτών. Σε μια αίθουσα πλημμυρισμένη πολιτισμό και ιστορία, σπάνια βιβλία περασμένων αιώνων, δεν μπορούσε κανείς παρά να καθηλωθεί από την επιβλητική ατμόσφαιρα. Σαν ένσταση, θα ήθελα να αναφέρω, κατά την προσωπική μου εκτίμηση, ο κ. Πασχάλης μάλλον ξέφυγε του θέματος και ανάλωσε ένα μεγάλο τμήμα τής ομιλίας του στην απομυθοποίηση του Walt Disney, επισυνάπτοντας σε βάρος του αρκετά, ικανά να αλλοιώσουν την άποψη των παρευρισκομένων. Σίγουρα, στοιχεία αρνητικά θα συναντήσει κανείς σε κάθε ανθρώπινο χαρακτήρα. Αυτό θεωρείται δεδομένο. Ουδείς αναμάρτητος, άλλωστε. Αλλά οι προσωπικές εκτιμήσεις σε κάποια σημεία, θα έλεγα ότι προσέδιδαν και μια μορφή αντιπάθειας προς το έργο τού δημιουργού. Δεν θέλω να σταθώ περισσότερο, καθώς είμαι της άποψης πως ο κ. Πασχάλης απλά μίλησε για το πώς εκλαμβάνει ο ίδιος την πορεία και το έργο τού ιδρυτή της εταιρείας και τίποτα παραπάνω. Ίσως απλά να μην χρειαζόταν μια τοποθέτηση του στυλ «το τάδε έργο – Φαντασία – απέτυχε και εισπρακτικά και καλλιτεχνικά», αφού, για το δεύτερο, δεν μπορεί κανείς να μιλήσει εκ του ασφαλούς, χωρίς να είναι υποκειμενικός, ενώ για την εκτίμηση της τέχνης, αυτό εναπόκειται στον κάθε έναν μας ξεχωριστά, και δεν διατηρούνται πρακτικά, ούτε μετρητές, ή βαθμίδες αξιολόγησης υφίστανται, αλλά ούτε και γίνονται ψηφοφορίες για το τι είναι αρεστό και επιτυχημένο καλλιτεχνικά και τι όχι…

H PHGH THS NIOTHS 1 H PHGH THS NIOTHS 2

Ακολούθησε η προβολή τής ταινίας τού κ. Ράππα, «Η πηγή τής νιότης» (μικρού μήκους), την οποία σας παροτρύνω να ψάξετε και να δείτε. Είναι έξοχη και όχι υπό το πρίσμα τού ότι πρόκειται για δημιουργία Έλληνα καλλιτέχνη.

EL SUENO NOCTURNA 1 NOCTURNA 2 NOCTURNA 3 THE MAN WHO SLEPT 1 THE MAN WHO SLEPT 2

EL ARCA 1 EL ARCA 2 EL ARCA 3

Το μεσημέρι υπήρξαν ακόμη περισσότερα διαγωνιστικά τμήματα ταινιών μικρού μήκους, για να φθάσουμε στις 8 παρά τέταρτο στην αίθουσα «Πολύτεχνο», όπου και είχαμε την ευκαιρία – εμπειρία, να ακούσουμε και να μιλήσουμε με δύο χαρισματικούς νέους καλλιτέχνες animation από την Αργεντινή, με πάρα πολλές διακρίσεις στο πλούσιο βιογραφικό τους. Ο λόγος για την Inès Sedan και τον Patricio Plaza. Χαμηλού προφίλ και οι δύο, φιλικοί, εύκολα προσεγγίσιμοι και με διάθεση να ακούσουν και τον κόσμο που παρευρέθηκε, κατάφεραν να μας κερδίσουν όλους. Στο περιθώριο του αφιερώματος αυτού, μιλήσαμε με τον Patricio και μας είπε αρκετά ενδιαφέροντα πράγματα. Σας παραθέτω μέρος αυτών, μαζί με αποσπάσματα από τις δουλειές των δύο καλεσμένων.

BE THERE 2013 - 3 - 2 (3) ct BE THERE 2013 - 3 - 2 (4) ct BE THERE 2013 - 3 - 2 (15) ct

BE THERE 2013 - 3 - 2 (5) ct BE THERE 2013 - 3 - 2 (6) ct BE THERE 2013 - 3 - 2 (10) ct BE THERE 2013 - 3 - 2 (13) ct BE THERE 2013 - 3 - 2 (14) ct

Μέσα σε αυτά που μοιράστηκε μαζί μας, ήταν και οι μεγάλες δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι καλλιτέχνες animation στην πατρίδα του, προκειμένου να μπορούν να βιοπορίζονται από την τέχνη τους, αλλά και να εξελίσσονται. Λίγη η ζήτηση, όπως μας είπε χαρακτηριστικά, και ακόμη λιγότερα τα στούντιο που παράγουν οτιδήποτε άλλο εκτός από τηλεοπτικά σποτ κι αυτά με την κλασσική τεχνική τής ζελατίνας (τα κλασσικά κινούμενα σχέδια, δηλαδή). Με Stop motion δουλεύουν 2–3 στούντιο σε όλη τη χώρα. Έτσι, τόσο εκείνος όσο και η Inès έφυγαν προς αναζήτηση καλύτερης τύχης στο εξωτερικό και συγκεκριμένα στην Ισπανία και την Γαλλία, αντίστοιχα. Εκεί μπορούν να δουλέψουν με σαφώς καλύτερες συνθήκες και να έχουν μια σχετικά άνετη χρηματοδότηση στα project τους. Μεγάλα τηλεοπτικά στούντιο επενδύουν και στηρίζουν τις δουλειές τους, γι’ αυτό και διαπρέπουν τα παιδιά. Ο Patricio με το “El Empleo” απέσπασε 102 διεθνή βραβεία! Ένα υπέροχο φιλμάκι, που ξεγυμνώνει την μεταχείριση των εργαζομένων από τους εργοδότες τους, με πολύ καυστικό τρόπο. Σκεφτείτε ότι τα φιλμάκια τού αφιερώματος στους δύο δημιουργούς, χρειάστηκαν από 3–4 χρόνια το κάθε ένα, και μιλάμε για διάρκεια 5–6 λεπτών… Η δουλειά που απαιτείται είναι τεράστια. Ακόμη, ρωτήσαμε τον Patricio αν η κρίση, που χτύπησε και την πατρίδα του το 1999, περιορίζεται μόνον στο οικονομικό σκέλος. Δίχως να διστάσει, μας είπε πως όχι, αλλά πρόκειται για μια κατάσταση που έχει σκεπάσει τα πάντα και είναι απόρροια συγκεκριμένων συνθηκών, που ξεκίνησαν πριν 2 δεκαετίες να διαμορφώνονται σε παγκόσμια κλίμακα και που κορυφώθηκαν πριν λίγα χρόνια. Τέλος, να μνημονεύσουμε και την εξαιρετική πρωτοβουλία τών δύο καλλιτεχνών από την Αργεντινή, που έφεραν μαζί τους ορισμένα από τα story boards (αρχικά σκίτσα τής δουλειάς τους), ώστε να τα εκθέσουν για τους παρευρισκόμενους.

DADDY I`M A ZOMBIE 1 DADDY I`M A ZOMBIE 2 DADDY I`M A ZOMBIE 3 DADDY I`M A ZOMBIE 4

Ωραία η συζήτηση μας, ανταλλάξαμε τρόπους επικοινωνίας και, πριν τον αποχαιρετίσουμε, σκεφτήκαμε ότι είχε και ένα κόστος, θα έλεγα, αυτή η επιλογή μας, αφού και πάλι χάθηκε κάτι από το πρόγραμμα και αυτό ήταν απόψε το “Daddy Ι’m a zombie ”(μεγάλου μήκους – Ορφέας). Κρίμα, γιατί πολύ κόσμος ήθελε να δει και την ταινία ή αντιστρόφως, αλλά αυτά έχουν τα φεστιβάλ σε παγκόσμια κλίμακα, μέχρι τουλάχιστον να εξελιχθεί η τεχνική της κλωνοποίησης ή των ολογραμμάτων! Σας παραθέτουμε, πάντως, το trailer ταινίας, ώστε να δείτε έστω και μερικά λεπτά από όσα διαδραματίζονται.

Παραμένουμε στο «Πολύτεχνο» και έτσι βλέπουμε και το εξαιρετικό «Ελλάδα: το πορτρέτο μιας χώρας», πάντα σε σχέση με το animation και τον τρόπο με τον οποίον βλέπουν την χώρα μας δημιουργοί από όλο τον κόσμο, τόσο στο παρελθόν όσο και σήμερα. Όλα τα φιλμάκια ήταν πολύ καλά. Η επόμενη θυσία ήταν ένα ακόμη διαγωνιστικό τμήμα ταινιών μικρού μήκους, για χάρη τού φιλμ «Χρώμα δέρματος μελί», μια ταινία που είδαμε χάρη στην συνεργασία με το Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Σινεμά και του Γαλλικού Ινστιτούτου.

patagonik SELKIRK 1 SELKIRK 2 SELKIRK 3 SELKIRK 4 SELKIRK 5 SELKIRK 6

Έπειτα από τρεις σχεδόν ώρες παραμονής, ήρθε η στιγμή τής επιστροφής στον κινηματογράφο Ορφέα, προκειμένου να παρακολουθήσουμε το κλείσιμο της ημέρας, με την προβολή τού φιλμ “Selkirk – Ο πραγματικός Ροβινσώνας Κρούσος». Όλα αυτά, ενώ το ρολόι σημαδεύει 11 το βράδυ πλέον, και ενώ ακόμη ένα δίλημμα αιωρείται στο μυαλό μας: Ταινία ή βραδιά Αργεντινής στο «Πολύτεχνο»; Τελικά ο “Selkirk” κέρδισε την άτυπη κόντρα, και εμείς μιάμιση υπέρ – διασκεδαστική ώρα! Άλλη τρελή δουλειά εδώ! Όλα χειροποίητα (κούκλες και σκηνικά), με ΦΟΒΕΡΗ λεπτομέρεια και απίστευτες οπτικές στο φιλμάρισμα. Μιλώντας κατά την έξοδό μας από την αίθουσα με τον Παναγιώτη Ράππα και σε σχετική μου ερώτηση, μου είπε ότι θα μπορούσε να δουλεύεται αυτό το φιλμ για χρόνια κυριολεκτικά. Εντυπωσιάστηκε κι εκείνος από την εργασία των δημιουργών. Η ταινία ήταν μια συμπαραγωγή τής Χιλής και της Αργεντινής, και να είστε σίγουροι πως, όταν προβληθεί και στους Ελληνικούς κινηματογράφους, θα κάνει πολύ καλά εισιτήρια. Χιούμορ ασύλληπτο και πολύ, μα πολύ κέφι.  

Κάπου εδώ τελειώνει και η ανασκόπηση της σημερινής ημέρας. Αύριο είναι το κλείσιμο, με την απονομή τών βραβείων και το πάρτι. Στις 5 είναι προγραμματισμένο και το «Κιρίκου» (η νέα ταινία της σειράς), σαν τελευταία προβολή και εκτός συναγωνισμού. Θα τα πούμε ξανά περίεργες ώρες πάλι, ξημερώματα Δευτέρας πλέον, αφού ενωρίτερα από τις 3–4 δεν προβλέπεται να πάμε για ύπνο!

Για το Comics Trades 2012 – 2013

Γιώργος Σ. Κοσκινάς

Το Comics Trades θα καλύψει κάθε εκδήλωση του φετινού φεστιβάλ και θα σας μεταφέρει τον παλμό του σε καθημερινή βάση. Μείνετε συντονισμένοι στην συχνότητα που αγαπάει και το animation! Αν δεν μπορείτε να δηλώσετε «παρών» στο φετινό “Be There”, κάντε το εδώ, στο Comics Trades!

Η ενημέρωσή σας για το φετινό φεστιβάλ βρίσκεται εδώ.

Τα δύο προηγούμενα φεστιβάλ θα τα βρείτε πιο κάτω, ανά χρονιά.

2011

2012

Άδεια Creative Commons
Αυτή η εργασία χορηγείται με άδεια Creative Commons Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Μη εισαγόμενο.

 

About Corto

Ασχολούμαι με το σκίτσο και τα κόμικς. Και στις δύο περιπτώσεις ακολουθώ το συναίσθημα. Θα προτιμούσα να μείνουν όλα αυτά στη σφαίρα του ερασιτεχνισμού, αλλά ...καμιά φορά η ζωή έχει άλλη γνώμη. Μισώ την υποκρισία και την αχαριστία και αρκούμαι στις μικρές στιγμές, που μπορούν να είναι παντού. Στη θέα ενός δέντρου, στον ήχο του κύματος...

Posted on 7 Απριλίου 2013, in Animation, Arts, Comics Trades, Corfu Animation Festival 2013, CT Exclusive, Culture, Festival Animation Corfu 2013, Απόψεις, Αποσπάσματα, Αποκλειστικότητες, Αρχείο, Βίντεο, Δημιουργοί, Ενημέρωση, Κινούμενα Σχέδια, Φεστιβάλ Animation Κέρκυρα 2013 and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink. 3 Σχόλια.

  1. Καλημέρα Γιώργο
    αναφερόμενος στο θέμα του Walt Disney θα πώ ότι η εμπάθεια των αριστερών/προοδευτικών για τους αντιπάλους τους είναι τεράστια. Τώρα δε που έχουν και την συμπαράσταση της νέας τάξης και την κάλυψη της πολιτικής ορθότητας «θα τα δώσουν όλα». Αλλοίμονο σε όποιον βρεθεί στο στόχαστρο τους.

    Μου αρέσει!

  2. Καλημερίζω σας και ας τα πάρουμε με τη σειρά:

    Πολύ ωραίος ο χώρος της βιβλιοθήκης!

    Σίγουρα η συζήτηση αφορούσε τις γνώμες των ομιλητών, αλλά δεν ξέρω κατά πόσο ο σκοπός της ήταν η απομυθυποίηση του Ντίσνεϋ. Ο Ντίσνεϋ είχε μία εταιρεία που έβγαζε κέρδος και ανάλογα με τα κριτήρια και τις καταστάσεις της κάθε εποχής, έκανε αυτό που έπρεπε (και ίσως να μην συνέπιπτε πάντα με αυτό που ήταν και σωστό). Σίγουρα είχε πολύ καλές στιγμές ο Ντίσνεϋ, σίγουρα είχε και πολύ κακές, αλλά νομίζω ότι αν όλη η ομιλία κινούνταν σε σχόλια του τύπου: «για καλλιτεχνική και εισπρακτική αποτυχία της Φαντασίας», τότε ήταν άστοχη στο σκοπό της. Θυμάμαι τη Φαντασία ως κάτι εξαιρετικό και πρωτοποριακό, αλλά μιλάμε για κάτι υποκειμενικό. Αν, απ’ την άλλη είχε κάποια σημασία η εισπρακτική χροιά, ακόμα και το ίδιο το φεστιβάλ της Κέρκυρας και η παρούσα ομιλία θα ήταν μία αποτυχία γιατί η ίδια η τέχνη δεν αποτιμάται με χρήμα (άσχετα αν ο Ντίσνεϋ είχε αυτό κατά νου, μέσα σε όλα τα άλλα που σκεφτόταν).
    Έχω ακούσει διάφορα αρνητικά για τον ίδιο των Ντίσνεϋ, αλλά θα ήθελα να μάθω μερικά ακόμα βασικά σημεία τις ομιλίας του κ. Πασχάλη μιας και επέλεξε να εστιάσει τόσο πολύ σε αυτόν.

    Ένα υπέροχο El Empleo από κάποιον άνθρωπο που έχει ζήσει πολύ πριν από εμάς- και στον μέγιστο βαθμό- ό,τι αρχίζουμε να ζούμε τώρα εμείς. Κρίμα που οι πάμπολοι Ευρωπαίοι πολιτικοί ταγοί των ημερών μας (που εμείς ψηφίσαμε βέβαια), δεν έμαθαν απολύτως τίποτα από αυτό που συνέβη στη διπλανή μας γειτονιά.

    Γενικώς οι δουλειές «El Empleo» και «The Man who Slept» μου φάνηκαν πολύ όμορφες και συνιφασμέννες με φαντασία και ποιότητα.

    To «Daddy, I’m a Zombie» πολύ Bartonικό έτσι;

    Το δε Ισπανικόν «Selkirk» super τρελό και πιθανότατα να βάζει κάτω τα μεγάλα Αμερικάνικα Στούντιο…

    Μου αρέσει!

    • Καλημέρα, κύριοι!

      Πολύ κουραστική η χθεσινή μέρα. Ήταν φορτωμένη με εκδηλώσεις και προβολές και το κακό είναι ότι οι χώροι που επιλέχθηκαν δεν ήταν κοντά ο ένας με τον άλλο, με αποτέλεσμα να πέσει ποδαρόδρομος απίστευτος, από όλους όσους ήθελαν να τις παρακολουθήσουν. Ας πούμε ότι αυτή η απόσταση μεταξύ των χώρων, συγκαταλέγεται στα αρνητικά, που η αλήθεια είναι ότι δεν ήταν αρκετά για να γίνει καν αναφορά.

      Όσον αφορά τον κ. Πασχάλη, να σας πω ότι ο λόγος της παρουσίας του ήταν για να απαντήσει στο ερώτημα «Μετά τον Ντίσνευ τι;», βάση του προγράμματος του φεστιβάλ. Βέβαια, αντιλαμβάνεστε πως στο ερώτημα απάντησε με ελάχιστα σχόλια, στο τέλος της ομιλίας του, η οποία στο 95% περιλάμβανε μια ευθεία επίθεση στην προσωπικότητα του δημιουργού, με χαρακτηρισμούς που θα μπορούσαν να είχαν αποφευχθεί εν μέρη τουλάχιστον. Και τι δεν ακούσαμε. Ότι ήταν αυταρχικός, ότι είχε δημιουργήσει μια εικόνα στρατόπεδου στην εταιρεία του, ότι οι εργαζόμενοι του ήθελαν να καταφύγουν στο Αμερικάνικο εργατικό δίκαιο για τα δικαιώματα τους(μίλησε με κανέναν τους;), ότι δεν τους άφηνε να συνδικαλιστούν, μέχρι και ότι είχε ένα εγωκεντρικό προφίλ και εξαιτίας αυτού έβαζε ακόμη και σε δουλειές συνεργατών στις οποίες δεν συμμετείχε, την φράση «Walt Disney presents»… Τα συμπεράσματα δικά σας. Το αποκορύφωμα βέβαια, ήταν όταν αποκάλεσε εισπρακτική(κατέστρεψε οικονομκά της Ντίσνευ), αποτυχία της Φαντασίας και η επίσης καλλιτεχνική, κάτι που δεν στέκει ούτε να το δέσεις με σκοινί! Είναι όπως είπα και στο σχόλιο μου. Υπάρχει πίνακας αξιολόγησης της τέχνης; Τέλος πάντων. Απλά καμιά φορά υπό το πρίσμα της υποκειμενικότητας γίνονται λάθος κινήσεις και θα γίνονται πάντοτε.

      Να σας πω ακόμη ότι το αταξινόμητο υλικό από την διοργάνωση(βίντεο με ομιλίες, φωτογραφίες, κ.α.), είναι τεράστιο και αφού μπει σε μια διαδικασία αρχειοθέτησης, θα αρχίσει σταδιακά να αναρτάται.

      Μου αρέσει!

Σχολιάστε

Συνδεθείτε για να δημοσιεύσετε το σχόλιο σας:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Αρέσει σε %d bloggers: