Συνέντευξη με τον κ. Γιάννη Γουδετσίδη

Καθώς γυρίζουμε διαρκώς το χρόνο πίσω και σημαδεύουμε ημερομηνίες, σε σχέση πάντα με τα εικονογραφημένα και την πορεία τους, κοινή πολλές φορές μαζί μας, στον χρόνο, η άποψη των ίδιων των εκδοτών, έχει ιδιαίτερη βαρύτητα και αξία, ώστε να κατανοήσουμε και την δική τους οπτική. Αυτό φυσικά, μας βοηθάει να έχουμε ολοκληρωμένο το φάσμα των εκδόσεων κόμικς, ειδικά μάλιστα όταν έχουμε την δυνατότητα, να μιλάμε με ανθρώπους που εκτός των άλλων, ήταν και είναι και συλλέκτες κι αυτοί! Κάτι που δεν συναντάμε συχνά, είναι αλήθεια, ειδικά στην χώρα μας. Σήμερα, σε έναν κύκλο συνεντεύξεων που έχουμε ανοίξει προ 3ετίας, φιλοξενούμε στο Comics Trades έναν Έλληνα εκδότη και συλλέκτη, τον κ. Γιάννη Γουδετζίδη.

CT – Κ. Γουδετζίδη, καλή σας μέρα. Σας ευχαριστούμε κατ` αρχάς, που δεχτήκατε να μιλήσετε μαζί μας, για ένα τόσο ευρύ φάσμα, που ξεκινάει με την συλλογή κόμικς και καταλήγει – στην δική σας περίπτωση – στην έκδοση. Πως σκεφτήκατε αλήθεια, να προχωρήσετε σε μια τέτοια κίνηση και ποια ήταν αυτή; Δώστε μας μερικά στοιχεία.

Γ. Γ. –  Ήμουν αναγνώστης κόμικς από μικρός. Είχα μεγάλη συλλογή και τα θυμήθηκα ξανά πριν από 8 χρόνια περίπου, χάρη κυρίως στο διαδίκτυο. Είδα μια παλιά, ξένη έκδοση του Toth και την αγόρασα. Μετά πήρα και το DVD, με τα έγχρωμα και τα ασπρόμαυρα σκίτσα. Έτσι είπα να τον εκδώσω κι εδώ. Υπήρχε δηλαδή αγάπη για τον ήρωα αυτό, αλλά και για τα κόμικς γενικότερα. Τα «Κλασσικά Κόμικς», όπως είπα να ονομάσω αυτή τη σειρά, γιατί σκόπευα να κάνω κι άλλα, ήταν δύο τόμοι. Βγήκαν το 2004, Δεκέμβρη και ήταν με τον Ζορρό, σε σκίτσα του Toth, από την εποχή που δημιουργούσε για τον Ντίσνεϋ, στην δεκαετία του`60.  Πολύ επιτυχημένα στην Αμερική. Ήταν πολύ προσεγμένοι. Εφάμιλλοι των ξένων εκδόσεων. Τους είχα στείλει στην Αμερική εταιρεία, απ` όπου είχα πάρει τα δικαιώματα, για να πάρω την τελική έγκριση τους και μου είχαν πει πολύ καλά σχόλια. Τους είχαν χαρακτηρίσει τέλειους, σαν σχεδιασμό και εκτύπωση. Είχα μεράκι. Ήμουν χρόνια συλλέκτης, όταν θέλησα να μπω στον χώρο της έκδοσης. Αλλά έγιναν πολλά… Δεν υπήρξε σωστή αντιμετώπιση από τα δύο πρακτορεία διανομής («Άργος» – «Ευρώπη»), με αποτέλεσμα να μπαίνω στα κατά τόπους πρακτορεία και να βλέπω στοίβες από τους τόμους του Ζορρό… Το λάθος δεν ήταν μόνο αυτό. Έβγαλα πολλά αντίτυπα. Αν αντί για 4-5.000, έβγαζα λιγότερα, θα είχα ίσως καλύτερα αποτελέσματα. Συνολικά έδωσα 1.500 αντίτυπα, οπότε είμαι ευχαριστημένος από την αντιμετώπιση της κόμικς κοινότητας στην Ελλάδα. Έπειτα, εκείνα τα χρόνια η αγορά είχε ήδη αλλάξει. Αυτές οι εκδόσεις απευθύνονταν σε μεγάλους ηλικιακά αναγνώστες και δεν ήταν πολλοί αυτοί, που συνέχιζαν να διαβάζουν κόμικς. Δύσκολα και τα χρόνια οικονομικά…

 

CT – Τελικά, η πραγματικότητα στη χώρα μας, αποτρέπει κάποιον να προχωρήσει σε έκδοση κόμικς; Κι αν ναι, γιατί;

Γ. Γ. – Η εποχή των κόμικς πέρασε πια. Τώρα έχουμε την εποχή της κίνησης της εικόνας και της ταχύτητας. Διαδίκτυο, κινηματογράφος… Το έντυπο ξεπεράστηκε πλέον. Έπειτα, η αγορά της χώρας μας είναι πολύ μικρή. Σε όσους άρεσαν τα κόμικς, εκείνα τα παλιότερα, είναι σήμερα μεγάλοι σε ηλικία και δεν ενδιαφέρονται. Οι νέοι πάνε στην ταχύτητα και σε άλλες ασχολίες. Αν θέλεις να βγάλεις κάτι τώρα, πρέπει ας πούμε να είναι μια συλλεκτική έκδοση, σε προσεγμένα άλμπουμ και όχι τεύχη και σε αριθμημένα αντίτυπα. Όχι πάνω από 500, γιατί κινδυνεύεις να μπεις μέσα. Θα είναι αποτυχία, σίγουρα.

CT – Πιστεύετε, ότι αυτό που μας κάνει να διαφέρουμε, σε σχέση με τους υπόλοιπους Ευρωπαϊκούς οίκους, είναι ότι απλά εκείνοι υπερτερούν πληθυσμιακά, απέναντι μας,  έχουν μεγαλύτερη παράδοση στο χώρο, ή προμοτάρουν καλύτερα τις δουλειές τους;

Γ. Γ. Κατά το 90% είναι ότι υπερτερούν πληθυσμιακά και κατά 10% έχουν καλύτερη οργάνωση και προώθηση της δουλειάς τους.

CT – Του πάει του Έλληνα το κόμικς, σαν αναγνώστη;

Γ. Γ. Ναι. Γιατί όχι; Είναι στην ιδιοσυγκρασία του. Του πάει. Όμως υπάρχουν πλέον προβλήματα τώρα, επιβίωσης. Δεν μπορεί να έχει το νου του ξεκούραστο και να χαλαρώσει, ούτε του περισσεύουν και χρήματα, για να αγοράσει κόμικς.

CT – Η σημερινή κατάσταση, όπου τα κόμικς περιπτέρου, όπως τα λέγαμε κάποτε, έχουν σχεδόν εξαφανιστεί, που νομίζετε ότι οφείλεται;

Γ. Γ. Όσοι διάβαζαν εκείνα τα εικονογραφημένα, που ήταν πάρα πολλά κάποτε, μεγάλωσαν. Άλλαξε και η εποχή. Το Μίκυ Μάους έμεινε ας πούμε, μέχρι σήμερα, γιατί συνέχισε η παράδοση. Πέρασε στην επόμενη γενιά και δεν έσπασε η διαδοχή θα λέγαμε, στους επόμενους αναγνώστες.

CT – Είναι αντιπροσωπευτική του ενδιαφέροντος των Ελλήνων αναγνωστών, η σημερινή εικόνα, στις κόμικς εκδόσεις μας;

Γ. Γ. Μάλλον. Αυτό δείχνει τουλάχιστον, το ίδιο το κοινό και η κατάσταση, έτσι όπως έχει διαμορφωθεί. Κλείσανε και εκδοτικοί οίκοι και εφημερίδες. Όλοι πλέον πάνε σε ηλεκτρονική μορφή λόγου. Είτε γραπτού, είτε σκίτσων και περιοδικών. Είναι τα σημάδια των καιρών μας.

CT – Με ποιό τρόπο και κάτω υπό ποιες συνθήκες, θα μπορούσε να κυκλοφορήσει ένα νέο κόμικς στις μέρες μας, στην Ελλάδα; Και με τι περιεχόμενο; Απευθυνόμενο σε ώριμους, ή νέους αναγνώστες;

Γ. Γ. – Σε ώριμους. Να έχει λίγα αντίτυπα, με την συλλεκτική έννοια και να είναι ποιοτικό. Μιλάμε για μια δουλειά σχεδιαστών του εξωτερικού, σε προσεγμένη έκδοση(άλμπουμ), με κόστος όχι πάνω από 8 ευρώ και πάντα σε μετρημένο αριθμό αντίτυπων.

CT – Ας πάμε στον χώρο της συλλογής κόμικς. Να μην μιλήσουμε για το εξωτερικό, γιατί εκεί τα πράγματα είναι πολύ διαφορετικά. Ας σταθούμε στην Ελληνική πραγματικότητα. Πόσο εύκολο είναι πλέον, να βρεθούν κόμικς των δεκαετιών όπως του `60, ή του `70;

Γ. Γ. Είναι μια πολύ δύσκολη εποχή. Έκλεισαν και οι εκδοτικοί οίκοι και πολλά καταστήματα. Είναι πολύ δύσκολο να βρεθούν πλέον, παλιά κόμικς, τουλάχιστον από τον προσωπικό μου κύκλο γνωριμιών. Δεν νομίζω και φυσικά είναι δύσκολο να μπουν και νέοι στον χώρο των συλλογών, κάτω απ` αυτές τις συνθήκες.

CT – Που θα τοποθετούσατε τον Έλληνα συλλέκτη κόμικς, σε σχέση με την ενημέρωση και τις γνώσεις του, σε σύγκριση με τους υπόλοιπους Ευρωπαίους και σε μια κλίμακα ως το δέκα, ας πούμε;

Γ. Γ. Θα του έβαζα 5 με 6 το πολύ. Ο ξένος είναι πιο οργανωμένος. Στις πωλήσεις που κάνουν, για παράδειγμα στις ιστοσελίδες, βλέπεις ότι έχουν πλήρη περιγραφή του κάθε τεύχους, με αναφορά ακόμη και στο παραμικρό ζάρωμα. Έτσι, η τιμή του διαμορφώνεται ανάλογα με την όποια φορά, κάτι που δεν συμβαίνει εδώ. Επίσης, μας λείπει η ενημέρωση. Αν εξαιρέσουμε 3-4 σελίδες, όπως το Comics Trades, δεν υπάρχει άλλος τρόπος για ενημέρωση και για πληροφορίες και στοιχεία, για τα κόμικς.

CT – Ποιο είναι το πιο πολύτιμο απόκτημα της συλλογής σας και τι σας φέρνει στο νου, κάθε που το αντικρίζετε; Τι εικόνες και τι στιγμές;

Γ. Γ. – Είναι σίγουρα τα Κλασσικά Ντίσνεϋ. Συγκεκριμένα 4 τεύχη, από τα πρώτα που κυκλοφόρησαν. Μου θυμίζει πολύ τα παιδικά μου χρόνια, αυτή η έκδοση, τότε που τα διάβαζα μικρός. Στην αρχή μου τα αγόραζαν οι γονείς μου, όπως σε όλους. Μετά που διαχειριζόμουν χρήματα, τα αγόραζα εγώ μέχρι και τα 25 μου. Μετά, πέρασα τα 40, για να συνεχίσω να τα συλλέγω ξανά. Όλοι το ίδιο άλλωστε κάνουν, αφού δεν υπάρχουν και οι οικονομικές προϋποθέσεις, για να ασχοληθείς μικρότερος.

CT – Πότε ξεκινήσατε να ασχολείστε με την συλλογή κόμικς και ποιο ήταν εκείνο που σας δυσκόλεψε περισσότερο, για να αποκτήσετε;

Γ. Γ. – Το πρώτο τεύχος του «Ζούγκλα – Ταρζάν», του Ρούσου. Το έψαχνα 10 χρόνια. Τώρα έχω όλη τη σειρά και τα 24 τεύχη. Είχα αρχικά 10 και μετά μέσα από αγορές στο διαδίκτυο και ανταλλαγές, βρήκα και τα υπόλοιπα.

CT – Αγαπημένοι χαρακτήρες από τα εικονογραφημένα;

Γ. Γ. – Ταρζάν και ειδικά σε σκίτσα του Foster. Και τα κλασσικά Μπλεκ και Ζαγκόρ, του Ανεμοδουρά.

CT – Τι συμβουλές θα δίνατε, σε έναν νέο συλλέκτη, που ξεκινάει τώρα;

Γ. Γ. – Θα του έλεγα μόνο να προσέχει τις καταστάσεις των τευχών. Να φροντίζει να είναι όσο πιο καλές γίνεται. Τίποτα άλλο, γιατί ο καθένας έχει και διαφορετικές προτιμήσεις, σ` αυτές τις συλλογές.

 

Τα παρακάτω εξώφυλλα, είναι αυτά των δύο τόμων του κ. Γουδετσίδη, που είναι πραγματικά στολίδι για κάθε κόμικς – βιβλιοθήκη! Με δυσκολία πιστεύει κανείς, ότι είναι Ελληνική έκδοση! Είναι μάλιστα τα αυθεντικά, της Αμερικάνικης έκδοσης. Προσεχώς θα σας παρουσίασουμε την έκδοση, σε ξεχωριστό άρθρο.

Για το Comics Trades 2012 – 2013

Γιώργος Σ. Κοσκινάς

About Corto

Ασχολούμαι με το σκίτσο και τα κόμικς. Και στις δύο περιπτώσεις ακολουθώ το συναίσθημα. Θα προτιμούσα να μείνουν όλα αυτά στη σφαίρα του ερασιτεχνισμού, αλλά ...καμιά φορά η ζωή έχει άλλη γνώμη. Μισώ την υποκρισία και την αχαριστία και αρκούμαι στις μικρές στιγμές, που μπορούν να είναι παντού. Στη θέα ενός δέντρου, στον ήχο του κύματος...

Posted on 21 Οκτωβρίου 2012, in Alex Toth, Arts, Collections, Comics, Comics Archive, Comics Characters, Comics Covers, Comics Creators, Comics History, Comics Interviews, Comics Legends, Comics Stories, Comics Strips, Comics Trades, Comics Treasures!, Comics Tributes, CT Exclusive, Culture, Edgar Rice Burroughs, Greek Comics, Greek Magazines, Άρθρα Μελών, Άνθρωπος, Έρευνα, Απόψεις, Αποκλειστικότητες, Αρχείο, Αφιερώματα, Αμερικάνικα Κόμικς, Αναμνήσεις, Βινιέτες, Γουώλτ Ντίσνεϋ, Δημιουργοί, Εργασίες Κοινότητας, Εργασίες Μελών, Εσωτερικές Σελίδες, Ελληνικά Κόμικς, Ενημέρωση, Εξώφυλλα Κόμικς, Ζορό, Η Ζωή, Η Ιστορία των Κόμικς, Κόμικς, Κόμικς Έρευνα, Κόμικς Αναζητήσεις, Κόμικς Αναμνήσεις, Κόμικς Θρύλοι, Κόμικς Θησαυροί!, Κόμικς Ιστορίες, Κόμικς Καταγραφή, Κόμικς Παρουσιάσεις, Κόμικς Χαρακτήρες, Κάποτε στην Ελλάδα!, Κοινωνία, Παραλειπόμενα, Περιοδικά, Πολιτισμός, Συλλογές, Συνεντεύξεις, Τέχνες, Τέλος Εποχής, Ταρζάν, Walt Disney, Zorro and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink. 6 Σχόλια.

  1. Μάλιστα!

    Μια πληρέστατη αναλυτική συνέντευξη που αγγίζει κάθε θέμα και πρόβλημα στον χώρο των κόμιξ (και όχι μόνο) της Ελλάδας. Η πληθυσμιακή παράμετρος είναι ένα σημαντικό θέμα, αλλά και η οργάνωσή μας σημαντικό ζήτημα. Μην ξεχνάμε και την περίφημη νοοτροπία μας…

    Χώρες εννιά εκατομμυρίων κατοίκων, όπως Φινλανδοί, Δανοί, Ελβετοί είναι πολύ πιο «εξαγώγιμοι» παρά το μέγεθος πληθυσμού τους. Και μάλιστα σχεδόν σε όλους τους τομείς…

    Η ελλιπής μας θέληση για εξαγωγιμότητα ή το σαμποτάρισμα ολόκληρων χώρων δραστηριότητας για να ελέγχει (τουλάχιστον μέχρι πρότινος) μία μερίδα ατόμων την κατάσταση μέσα στην Ελλάδα, είναι ένα ακόμα σημαντικό ζήτημα για εμάς.

    Να ευχαριστήσω από μέρους μου τους δύο συμμετέχοντες της συνένντευξης για το χρόνο που αφιέρωσαν και για την ανάλυση που μας πρόσφεραν, στην οποία -δυστυχώς- σχεδόν συμφωνώ απόλυτα και με μεγάλη μου λύπη βλέπω ότι ισχύει για κάθε χώρο του έντυπου από κόμικ, μέχρι της έκδοση μυθιστορημάτων και άλλου είδους βιβλίων.

    Μου αρέσει!

    • Χαίρομαι που έθιξες ορισμένα θέματα, Βασίλη, αλλά και για το γεγονός του ότι βρήκες ενδιαφέρουσα την συνέντευξη.

      Ο Γιάννης είναι ένας εξαιρετικός άνθρωπος. Να το πω εδώ, ότι ήταν εκείνος που εντελώς αφιλοκερδώς, μου χάρισε προ διετίας τα υπόλοιπα τεύχη της σειράς ΡΟΚ(Νεός Παρνασσός – 1969), που έλειπαν από την συλλογή μου, με μια γνωριμία μόλις 5 λεπτών, κι αυτήν τηλεφωνική! Είδε τις ελλείψεις που είχα αναρτήσει στην ανάλογη κατηγορία μας και θεώρησε καλό να κάνει αυτή την κίνηση, την οποία και φυσικά δεν μπορώ να ξεχάσω με τίποτα! Ένας άνθρωπος από αυτούς που δεν υπάρχουν πια στις μέρες μας, ανιδιοτελής, με καταπληκτικό ήθος! Τον ευχαριστώ ξανά και ξανά, από ψυχής, όχι μόνο για την δωρεά του σε μένα, αλλά γιατί είναι μια όαση ανθρωπιάς!

      Για το θέμα τώρα της διανομής, εδώ μπορούμε να μιλάμε για ώρες. Τα δύο πρακτορεία αυτά, είχαν κάποτε μοιράσει την χώρα στα δύο και έκαναν ότι ήθελαν, κυριολεκτικά! Αυτό το ξέρουν και τα μικρά παιδιά πια. Έβγαινε μια νέα έκδοση και υπήρχε πιθανότητα να θίξει τα συμφέρονταν συνεργατών τους επί δεκαετίες, ή δεν έπαιρναν το …κάτι τις τους, την εξαφάνιζαν από την αγορά! Κυριολεκτικά και δίχως ίχνος υπερβολής, διαίρει και βασίλευε! Κι όλα αυτά, πίσω από προσχήματα και γνωριμίες σε υψηλά επίπεδα… Αν ψάχνετε, την εγκατάλλειψη και τους λόγους της, πολλών εκδόσεων κόμικς, μην αναζητάτε άλλο, γιατί την απάντηση την έχετε μπροστά σας…

      Να πω ακόμη, ότι ο κ. Γουδετσίδης έκανε και έντυπη διαφήμιση στην έκδοση του! Την καταχώρησε σε εφημερίδες, όπως το ΕΘΝΟΣ και η ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ!!! Σκεφτείτε δηλαδή, τι θα γίνονταν αν δεν το έκανε…

      Ουγκάντα, αγαπητοί μου! Ουγκάντα και πολύ που μας πέφτει!

      Μου αρέσει!

  2. Καλημέρα σε όλους,
    κατ αρχήν συγχαρητήρια για την επιτυχημένη συνέντευξη.
    Κατα δεύτερον λόγο θα ήθελα να προσθέσω την δική μου μαρτυρία για την απαράδεκτη κατάσταση στο θέμα της διανομής.
    Έχω 1 τεύχος του κ. Γουτετσίδη (δεν γνωρίζω εάν έχουν εκδωθεί άλλα). Στην Θεσσαλονίκη πρέπει να έφθασε αρκετά χρόνια μετά την αρχική έκδοση. Το τεύχος αυτό του ΖΟΡΡΟ το βρήκα τυχαία σε ένα βενζινάδικο στα Τέμπη. Όταν έψαξα στην Θεσσαλονίκη (σε πολλά περίπτερα και πάγκους εφημεριδοπωλών) δεν υπήρχαν άλλα και δεν τα γνώριζε κανείς. Και δεν έψαχνα μόνο εγώ αλλά και άλλοι γνωστοί που τους είχα πληροφορήσει.
    Η υπόθεση με τα πρακτορεία διανομής νομίζω ότι είναι πολύ βρώμικη. Εγινε υποτίθεται με υπόδειξη της ΕΕ για να υπάρχει ανταγωνισμός αλλά στην ουσία δημιούργησε ένα καρτέλ που ελέγχει (αντιδημοκρατικά) το τι θα διαβάσουμε.

    Μου αρέσει!

    • Καλησπέρα, Στέλιο.

      Σε ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια.

      Έχουν κυκλοφορήσει δύο τόμοι, Στέλιο, αλλά…

      Η κατάσταση είναι όπως ακριβώς την περιγράφεις και είναι έτσι εδώ και δεκαετίες. Ένα κύκλωμα που λυμαίνεται τα εκδοτικά νερά και προωθεί κατά το δοκούν, ότι και από όποιους του αποφέρουν κέρδη ή πιέζεται από κείνους, με τελικό αποτέλεσμα, να γίνεται μια χειραγώγηση διαρκείας στους αναγνώστες της χώρας. Είναι απίστευτο και όμως εντελώς πραγματικό, πέρα για πέρα. Αναρωτιέμαι μόνο, αν ποτέ μπήκε κανείς στον κόπο, να κάνει σχετική επερώτηση, από τα έδρανα της βουλής… Σας λέω πληροφοριακά, ότι στην επαρχία διανέμονται ότι θέλουν κυριολεκτικά και όποτε θέλουν, αυτοί οι κύριοι! Ετεροχρονισμένες κυκλοφορίες, Πανελλαδικής εμβέλειας εντύπων, ή και καθόλου πολλές φορές, ή βλέπουμε ξαφνικά μια ωραία μέρα στα περίπτερα, κάτι που βγήκε προ 30 χρόνια, με την μορφή επανακυκλοφορίας, που ουσιαστικά αποτελεί μέρος ενός τεράστιου στοκ, που έχουν αγοράσει σε δραχμές και πουλάνε σε ευρώ! Αίσχος και τίποτα παραπάνω!

      Μου αρέσει!

  3. Ευχαριστω και εγω με τη σειρα μου για την εξαιρετικη συνεντευξη. Πραγματι μας διαφοτιζει για ενα σωρο πραγματα.
    Συγχαριτηρια..

    Μου αρέσει!

    • Να`σαι καλά, Ανδρέα μου. Σε ευχαριστώ πολύ για τα καλά σου λόγια. Πράγματι ο κ. Γουδετσίδης είναι σπάνιος άνθρωπος και με όσα μας είπε βοήθησε να κατανοήσουμε περισσότερο, τα κόμικς και όλα όσα συμβαίνουν γύρω τους.

      Μου αρέσει!

Σχολιάστε

Συνδεθείτε για να δημοσιεύσετε το σχόλιο σας:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Αρέσει σε %d bloggers: