Advertisements

«ΜΙΚΡΟΣ ΚΑΟΥΜΠΟΥ»

ΤΕΝΤΥ ΤΕΝΤ & ΑΣΗΜΕΝΙΟΣ – ΟΙ ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΕΣ ΕΝΟΣ ΚΑΟΥΜΠΟΥ ΣΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΚΟΜΙΚΣ 3/1/2011

Πολύ περίεργη υπόθεση αυτή εδώ… Από εκείνες που συναντήσαμε σε αρκετά εικονογραφημένα, των Ελληνικών εκδοτικών οίκων του παρελθόντος. Στο αναγνωστικό κοινό, συστήθηκε για πρώτη φορά τον Νοέμβριο του 1973, στο εικοστό μηνιαίο τεύχος του Υπερτεύχους Μικρού Καουμπόυ, των εκδόσεων Μονόκερως(Ανδρεόπουλος – Ραμπατζής. Δείτε την παρουσίαση του εδώ )

http://wp.me/PKxow-1QC

Ήταν μια ιστορία που ξέφευγε από το κλίμα του περιοδικού, σε μια προσπάθεια του συγγραφέα Γιώργου Μαρμαρίδη να δώσει ακόμη έναν ήρωα στους αναγνώστες του περιοδικού, λιγάκι αλλαγμένο σε σχέση με τον Τζίμ Άνταμς και τους τρείς συντρόφους του. Ονομάστηκε Ασημένιος και σε όλες τις περιπέτειες του που διαβάσαμε στο περιοδικό αυτό, αναζητούσε τον μυστηριώδη Λευκό Αδελφό(κάποιες φορές αναφέρεται και σαν Λευκός Πατέρας), για τον οποίο υπήρχαν διάσπαρτα μικρά στοιχεία στις αυτοτελείς περιπέτειες του, όπως το ότι είχε κάποια σχέση με τους ινδιάνους(ένα πρόσωπο που όλες οι φυλές σέβονταν). Η πρώτη του ιστορία είχε τίτλο «Ασημένιος – Το Παιδί της Σαβάνας». Μαζί του, ενώθηκαν δύο ακόμη χαρακτήρες(κοντά στο ύφος του Μικρού Καουμπόι). Οι Σαρίτα(τόσο οπτικά, όσο και σαν περιγραφή από τον συγγραφέα), παρέπεμπε έντονα στην Ντιάνα, αλλά και Αλαντίν(που είχε σημαντικές ομοιότητες με τον Πεπίτο). Ακόμη δύο στοιχεία που ενώνουν τους δύο χαρακτήρες(Τζίμ Άνταμς – Ασημένιο), είναι η ηλικία(17) και η καταγωγή(Ελλάδα). Αυτά έγιναν μέχρι και το τεύχος 40, του πλέον Υπερτεύχους Ντιάνα(το περιοδικό είχε αλλάξει όνομα. Διαβάστε on line τα τρία τελευταία τεύχη της έκδοσης του, εδώ.

http://issuu.com/comicsrainbow/

), οπότε και τον Ιούνιο του 1975 σταματούν τα ίχνη του Ασημένιου, από την κόμικς πραγματικότητα μας. Έναν μήνα και ένα χρόνο μετά, τον Ιούλιο του 1976, μαθαίνουμε το πραγματικό όνομα αυτής της φιγούρας, στην εβδομαδιαία έκδοση Δίκαιος, του εκδότη κ. Στυλιανού Ανεμοδυρά. Είναι ο Τέντυ Τέντ, οι ιστορίες του οποίου δημοσιεύονται αυτοτελείς, στις τελευταίες σελίδες του εικονογραφημένου αυτού. Εκεί τα πράγματα είναι αλλιώτικα, αφού ο Τέντυ Τέντ δεν είναι Έλληνας και δεν έχει μαζί του συντρόφους, στις περιπλανήσεις του. Ούτε αναζητεί κάποιον μυστηριώδη Λευκό Αδελφό.

——————————————————————————————————————————————————————

Ο «ΓΚΡΙΝΓΚΟ» & Ο Κ. GIMENEZ  24/11/2010

Το 1976, ο κ. Ανεμοδουράς στην πρώτη έκδοση των περιπετειών του Ιταλικού κόμικς – χαρακτήρα Μίστερ Νο, εμπλουτίζει την ύλη περιλαμβάνοντας στις σελίδες και τον καουμπόι Γκρίνγκο. Πρόκειται για μια από τις δουλειές του Ισπανού σκιτσογράφου Carlos Gimenez από τις αρχές της δεκαετίας του 1960, με τίτλο Gringo, που δημοσιεύτηκε αρχικά στα έντυπα των εκδόσεων Selecciones Illustradas. Τα σενάρια ήταν του Manuel Medina.

Ο Γκρίνγκο δεν ήταν η μοναδική δουλειά του Gimenez που δημοσιεύτηκε στη χώρα μας. Ένα πολύ επιτυχημένο εικονογραφημένο σε συνέχειες, είχαμε την ευκαιρία να διαβάσουμε στα οπισθόφυλλα και τις εσωτερικές σελίδες των περιοδικών Μικρός Καουμπόι και Μικρός Αρχηγός. Ο λόγος για το επιστημονικής φαντασίας Delta 99(πρώτη δημοσίευση στην Ισπανία το 1968), όπου εδώ έχουμε την συνεργασία του Gimenez με τον εξαιρετικό Flores Thies. Εδώ να προσθέσουμε την καταλυτική παρουσία του Esteban Maroto(κορυφαία του ίσως δουλειά, το υπέροχο Alma), που πραγματικά με τις ιδέες και την φαντασία του απογείωσε την σειρά αυτή. Στον καλλιτέχνη αυτόν θα αναφερθούμε διεξοδικά σε μελλοντικό άρθρο, αφού η συμβολή του στα κόμικς επιστημονικής φαντασίας των δεκαετιών του`60 και του `70, ήταν πολύ σημαντική.

Ο Γκρίνγκο είχε ανακαλυφθεί 4 χρόνια πριν την εμφάνιση του στις σελίδες του Μίστερ Νο, από τους διορατικούς και με πολύ καλές επιλογές εικονογραφημένων, συντελεστές της έκδοσης του Μικρού Καουμπόι, συγκεκριμένα τους Κώστα Ραμπατζή και Θέμο Ανδρεόπουλο. Τότε(1972), είχε συμπεριληφθεί στην ύλη του Υπερτεύχους Μικρού Καουμπόι(μετέπειτα Υπερτεύχους Ντιάνα), με μια αυτοτελή του ιστορία στις κεντρικές σελίδες, αλλά με άλλο όνομα. Για τις ανάγκες του περιοδικού, ο Ισπανικής προέλευσης καουμπόι μετονομάστηκε σε …Τζώνυ Αμαρίλο ο Κούκλος!

Σας παραθέτουμε χαρακτηριστικές εσωτερικές σελίδες, από τα πιο πάνω. Αυτή εδώ ήταν μια πρώτη ματιά στην ιστορία των δημιουργών και των ηρώων που επινόησαν. Θα ακολουθήσει τόσο η καταγραφή των ιστοριών που διαβάσαμε στη χώρα μας, αλλά ακόμη περισσότερα στοιχεία, μαζί με εικόνες. Το κείμενο αυτό, εντάσσεται στην κατηγορία μας ΕΡΕΥΝΑ & ΚΑΤΑΓΡΑΦΗ, όπου μπορείτε να βρίσκετε συγκεντρωμένα όλα τα παρόμοια άρθρα.

——————————————————————————————————————————————————————–

Ο «ΡΑΚΑΛ» ΣΤΑ ΕΞΩΦΥΛΛΑ ΤΟΥ ΜΙΚΡΟΥ ΚΑΟΥΜΠΟΥ3/11/2010

Αν προσέξετε τις κατηγορίες της σελίδας μας, θα δείτε ότι προστέθηκε μια ακόμη, την οποία προσωπικά θεωρώ πολύ σημαντική. Είναι αυτή που θα συγκεντρώνει πολύτιμο υλικό και πληροφορίες, για την εκ βαθέων ανάλυση όσων διαδραματίστηκαν στα εικονογραφημένα που διαβάζουμε. Προϊόν έρευνας και μάλιστα επίπονης, από ολόκληρη την κοινότητα μας, θα έχει την δυνατότητα να προσφέρει γνώση με την αξιοποίηση κάθε σελίδας ή εξωφύλλου των συλλογών μας! Για το πως μπορούν να γίνουν όλα αυτά, αλλά και τι ακριβώς θα περιλαμβάνει αυτή η κατηγορία, μπορείτε να διαβάσετε το εισαγωγικό της σημείωμα. Ονομάζεται ΕΡΕΥΝΑ & ΚΑΤΑΓΡΑΦΗ και σίγουρα σας προϊδεάζει για το περιεχόμενο… Να πούμε τέλος, πως όσα στοιχεία θα προστίθενται σε αυτή την κατηγορία, θα μπορείτε ενωρίτερα να τα βλέπετε δημοσιευμένα σε ξεχωριστό άρθρο, στην κεντρική μας σελίδα. Έπειτα, θα μπορείτε ανατρέχοντας στην ΕΡΕΥΝΑ & ΚΑΤΑΓΡΑΦΗ, προκειμένου να έχετε μια συγκεντρωτική ματιά των δημοσιεύσεων, αλλά και για να προσθέτετε επιπλέον πληροφορίες που διεφυγαν της προσοχής μας! Να τονίσω ότι η συμμετοχή όλων μας σε αυτή την προσπάθεια, είναι πολύτιμη, ακόμη και μια πληροφορία ή εξώφυλλο, που μπορεί να φαντάζει αρχικά σαν ασήμαντο! Το email επικοινωνίας, περιμένει τις δικές πινελιές σε αυτό το project και είναι το gkoscomicsandmore@gmail.com

Αυτό εδώ, είναι το παρθενικό άρθρο που εντάσσεται στα πιο πάνω.

Είναι γνωστό, ότι στην πορεία και την εξέλιξη των εικονογραφημένων που εκδόθηκαν στην χώρα μας, είχαμε αρκετές περιπτώσεις εξωφύλλων που δεν ήταν από το περιεχόμενο του τίτλου, αλλά «δάνειο» άλλης έκδοσης. Δηλαδή, χρησιμοποιήθηκε η φιγούρα ή κάποιες εσωτερικές βινιέτες, από ένα άλλο εικονογραφημένο, που δεν ανήκε στο δυναμικό του εκδότη. Σήμερα, θα μας απασχολήσει μια από αυτές τις περιπτώσεις, όπου και θα δούμε μαζί να λαμβάνουν χώρα αρκετά επιπλέον ενδιαφέροντα τρικ, προκειμένου η «δανεική» αυτή φιγούρα να ενταχθεί όσο το δυνατόν καλύτερα στο περιεχόμενο του περιοδικού. Να προσαρμοστεί και να τροποποιηθεί έτσι, ούτως ώστε να ¨δένει¨με όσα μπορούσε κανείς να διαβάσει στην ύλη του. Από πρωτόγονος που περιπλανιέται στην γη των πρώτων ανθρώπων και διδάσκει τις φυλές «αυτών που περπατούν όρθιοι» πως να είναι ενωμένοι και αποφασιστικοί, να μεταμορφωθεί σε ινδιάνο πολεμιστή για τις ανάγκες καουμπόικου αναγνώσματος! Τα πιο πάνω χαρακτηριστικά, συγκεντρώνει ο χαρακτήρας Ρακάλ, που διαβάσαμε τις 25 μόλις ιστορίες του(τόσο άντεξε η έκδοση του κ. Ανεμοδουρά), στο εβδομαδιαίο «Δίκαιος» του 1975. Η περίπτωση αυτή εδώ, δεν είναι τόσο απλή όσο φαντάζει. Κι αυτό γιατί επί της ουσίας, έχουμε να κάνουμε με μια «ανακάλυψη» προγενέστερη, της έκδοσης που ακολούθησε. Για να μην μπερδεύεστε, ας πάρουμε τα πράγματα με την σειρά. Το 1974, οι εκδότες Θέμος Ανδρεόπουλος και Κώστας Ραμπατζής, βρίσκονται στην πιο δημιουργική στιγμή της κοινής τους πορείας, αφήνοντας ένα στίγμα και μια περίοδο που θα μπορούσε κάλιστανα αποκαλεστεί «σημείο – αναφοράς», όσων αφορά στον «Μικρό Καουμπόυ». Δεν είναι μόνον οι πανέμορφες και ευφάνταστες ιστορίες του Γιώργου Μαρμαρίδη, αυτές που δικαιωματικά το κατατάσουν σαν περιοδικό στα πλέον επιτυχημένα του είδους. Οι εικονογραφήσεις που επιλέγονται για να ντύσουν την αφήση και την εξέλιξη της κάθε ιστορίας, υποβοηθούν στο μέγιστο τηνφαντασία των αναγνωστών, ενώ τα μοντάζ και τα κολάζ των εικόνων είναι πραγματικά αριστουργηματικά, τηρουμένων πάντα των αναλογιών και της ανύπαρκτης βοήθειας της τεχνολογίας, εκείνα τα χρόνια. Συνεπώς, αναλογιζόμενοι όλα αυτά, θα πρέπει να αποδώσουμε τα εύσημα στους δύο συντελεστές, για όσα κάτω από αυτές τις συνθήκες δημιούργησαν. Γιατί αν ο «Μικρός Καουμπόυ» έγινε έκδοση – μύθος, αυτό οφείλεται κατά πολύ στους δύο συνεργάτες, που επιμελήθηκαν και έστησαν τα πάντα μόνοι τους! Για να επιστρέψουμε λοιπόν στην αφήγηση μας, όπου το 1972  ο Rahan του Γαλλικού οίκου Pif, εξιστορούσε με επιτυχία τα κατορθώματα του γιού του «Κράο». Ήταν μια έμπνευση του Roger Lecureux, που ανέλαβε να αποτυπώσει στο χαρτί ο Andre Cheret, τουλάχιστον στα περισσότερα από τα τεύχη. Δύο χρόνια μετά, οι Έλληνες εκδότες που αναφέραμε πριν, χρησιμοποιούν εικόνες του Γαλλικής κατασκευής «χάρτινου» αυτού ήρωα, για τα εξώφυλλα του «Μικρού Καουμπόυ», αλλά και για πολλές από τις εσωτερικές εικονογραφήσεις του(όπως και του «Υπερτεύχους Μικρού Καουμπόυ»).

Ήταν αρκετές αυτές οι εικόνες, που δεν εμφανίστηκαν απλά στο περιοδικό, αλλά χάρη στον Θέμο Ανδρεόπουλο και την δημιουργικότητα του, προσαρμόστηκαν ανάλογα, με σκοπό βέβαια να έχουν μια σύνδεση με την θεματολογία του περιοδικού. Έγιναν όλα όσα σας περιγράψαμε πιο πάνω, δηλαδή.Έτσι, ο «Ρακάλ» ήρθε για πρώτη φορά στην Ελλάδα με διάφορα ονόματα, όπως «Ίντζουν Τζό».  Σαν τεκμηρίωση όσων διαβάζετε σε τούτες τις γραμμές, υπάρχουν και χαρακτηριστικές εικόνες, όπως και εξώφυλλα. Παραθέτουμε μόνον δύο από αυτά, αλλά δεσμευόμαστε να σας έχουμε περισσότερα, συμπληρωματικά. Το 1975 τώρα, έναν χρόνο μετά απ` όλα αυτά, ο εκδότης κ. Στυλιανός Ανεμοδουράς εντάσσει τον «Ρακάλ» στο εβδομαδιαίο «Δίκαιος»(στην Γαλλία είχε το δικό του «σπίτι», στο πολύ επιτυχημένο Dr Justice) και οι αναγνώστες διαβάζουν τα κατορθώματα του. Κάποιοι μάλιστα, θεωρούν την φιγούρα του οικεία! Κάπου την έχουν ξαναδεί… Γα την ιστορία, τα εξώφυλλα του «Μικρού Καουμπόυ» που παραθέτουμε, είναι από τα τεύχη 429(«Ο Ίντζουν Τζό») και 438(«Το Νεαρό Γεράκι»), που επαναλήφθηκε στον «Μικρό Αρχηγό» στο τεύχος 830.  Θα δείτε ακόμη περισσότερα εξώφυλλα και εσωτερικές εικόνες από τον «Ρακάλ»(συγκρίσιμες πάντα με τις δύο Ελληνικές εκδόσεις, «Δίκαιου» & «Μικρού Καουμπόυ»), στις προσθήκες στοιχείων που θα ακολουθήσουν τις προσεχείς ημέρες, μέχρις ότου να πάρει την τελική της μορφή αυτή η καταγραφή.Ένα ακόμη στοιχείο, που έχει να κάνει με την προέλευση της ιστορίας, από την οποία εικονίζονται τα δύο καρέ του «Ρακάλ», που εμφανίστηκαν με την μορφή εξωφύλλων στον «Μικρό Καουμπόυ», στα τεύχη 429 & 438. Ήταν «Το Θαυματουργό Χορτάρι» και δημοσιεύτηκε στο πρωτελευταίο τεύχος του «Δίκαιου», στο εικοστό τέταρτο(24).

Σαν συνέχεια των όσων αναφέραμε χθες, προσθέτουμε σήμερα τα εξώφυλλα των τευχών 339 & 830 του Μικρού Αρχηγού, που αναπαραγάγουν τα εξώφυλλα των τευχών 429 & 439 του Μικρού Κάουμπου, με τον «Ρακάλ» στο εξώφυλλο. Ακόμη, προσθέτουμε και το εξώφυλλο του τεύχους 594 του Μικρού Καουμπόυ. Σ` αυτήν την περίπτωση όμως, δεν έχει επέλθει ταυτοποίηση, καθώς η εικόνα του «Ρακάλ» μάλλον δεν είναι από την Ελληνική έκδοση, εκτός κι αν περιλαμβάνεται στις ιστορίες των τευχών 19, 21, ή 25 του «Δίκαιου», που δεν τα έχω στην προσωπική μου συλλογή. Όποιος από τα μέλη επιθυμεί να προσθέσει στοιχεία, είναι καλοδεχούμενα και θα συμπληρώσει την εργασία που γίνεται σε αυτό το θέμα.

——————————————————————————————————————————————————————-

ΝΤΙΚ ΤΑΡΠΙΝ – Ο ΜΑΣΚΟΦΟΡΟΣ ΥΠΕΡΑΣΠΙΣΤΗΣ ΤΩΝ ΑΔΥΝΑΤΩΝ – ΣΤΟΝ ΜΙΚΡΟ ΚΑΟΥΜΠΟΥ 15/12/2010

Μια από τις φιγούρες ηρώων που καθιερώθηκε στο Ελληνικό αναγνωστικό κοινό, μέσα από τις σελίδες των Μικρού Καουμπόι και Μικρού Αρχηγού, ήταν ο και Ντίκ Τάρπιν. Ο μασκοφόρος που υπερασπίζονταν τα δικαιώματα των αδυνάτων και θύμιζε μια Γαλλική εκδοχή του Ρομπέν των δασών, δρούσε στην εποχή των κοινωνικών αντιθέσεων και της κατάφορης αδικίας σε βάρος των φτωχών, αυτών δηλαδή των λόγων που οδήγησαν στην Γαλλική επανάσταση. Περισσότερο εξευγενισμένος σαν χάρτινος ήρωας, προφανώς λόγω της καταγωγής του, περπάτησε στη συνταγή του Ζορρό, με στάνταρτ όπως η μάσκα στο πρόσωπο, το πιστό άλογο, το ξίφος και η αριστοκρατική καταγωγή. Πάνω σε αυτά τα στοιχεία, χτίστηκε η φιγούρα του χαρακτήρα και ξεδιπλώθηκαν οι περιπέτειες του. Η δημοσίευση των ιστοριών του Τάρπιν, ξεκίνησε στις αρχές της δεκαετίας του 1970, στις εσωτερικές σελίδες και τα οπισθόφυλλα του Μικρού Καουμπόι, των εκδόσεων Μονόκερως. Ήταν μια ακόμη εξαιρετική επιλογή, των συντελεστών της έκδοσης, κ. κ. Ραμπατζή και Ανδρεόπουλου, που όπως έχουμε γράψει κατ` επανάληψη, είχαν καταφέρει κυρίως χάρη στο ένστικτο τους, να φέρουν πολύ καλοδουλεμένα εικονογραφημένα στην χώρα μας, κι ας μην κινούνταν αμιγώς στον συγκεκριμένο χώρο. Νομίζω ότι θα προβλημάτισαν με αυτές τους τις επιτυχημένες επιλογές, πολλούς συναδέλφους τους, εκείνα τα χρόνια.

Ο δημιουργός του Ντίκ Τάρπιν, ήταν ο Ισπανός σχεδιαστής Santiago Martin Salvador, σε συνεργασία με τον μεγάλο Victor Mora. Ο ήρωας τους έκανε την πρώτη του εμφάνιση το 1969 στο Αγγλικό περιοδικό The Saint, που είχε την αποκλειστική δημοσίευση και των εικονογραφημένων ιστοριών του τηλεοπτικού Άγιου(The Saint). Ήταν μια εποχή που οι μεταφορές στο χαρτί τηλεοπτικών ηρώων, είχε μεγάλη πέραση. Το ίδιο είχε συμβεί με το Γκάνσμοουκ(Gunsmoke) και πολλά ακόμη.

Τα επεισόδια του Ντίκ Τάρπιν που ολοκληρώθηκαν στον Μικρό Καουμπόι, ήταν τα παρακάτω.

Μασκοφόρος Εκδικητής

Το Φάντασμα του Μπλάκμπουρν

Η Χιονοστιβάδα του Μίσους

Το Ναυάγιο της Λαίδης Αν

Η Μάγισσα του Καντέμπουρυ

Δραπέτης στην Καταιγίδα

Ο Πύργος του σατανά

Το Μαύρο Πουλί της Νύχτας

Οι ιστορίες αυτές επαναλήφθηκαν στην δεκαετία του`80, τόσο στον Μικρό Καουμπόι, όσο και στον Μικρό Αρχηγό. Πολύ έξυπνη η ιδέα της τοποθέτησης στις κεντρικές σελίδες του περιοδικού, με πολύ περισσότερες σελίδες, στον Μικρό Αρχηγό. Μπορούσαν έτσι οι αναγνώστες να αποκολλήσουν τις σελίδες και να δημιουργήσουν ξεχωριστά βιβλιαράκια. Δυστυχώς το έκαναν και έτσι δυσκολευόμαστε σήμερα να βρούμε εκείνα τα τεύχη άρτια!

——————————————————————————————————————————————————————-

JORDI BUXADE – ΕΝΑΣ ΙΣΠΑΝΟΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ ΣΤΟΝ «ΜΙΚΡΟ ΚΑΟΥΜΠΟΥ» 15/6/2011

Συντάκτης corto

 

Ένας από τους χαρακτήρες που εμφανίστηκαν στην έκδοση του «Μικρού Καουμπόι», ήταν και ο «Μίνι Ρίνγκο». Αυτοτελή κωμικά γκάνγκ, σε μονοσέλιδα που δεν είχαν στάνταρ αρίθμηση στις σελίδες του περιοδικού, με ήρωα έναν πιτσιρικά στο Φαρ Ουέστ, με ένα δυσανάλογα μεγάλο καπέλο σαν κύριο χαρακτηριστικό. Τόσο η σχεδιαστική γραμμή του «Μίνι Ρίνγκο», όσο και αυτή της υπέροχης θεματικής σειράς «Άγριο Γουέστ Show», που θαυμάσαμε στα οπισθόφυλλα του περιοδικού, είναι κοινή αν παρατηρήσετε. Μέχρι εδώ σταματούσαν οι γνώσεις μας. Σήμερα, σε αποκλειστικότητα για τους φίλους της σελίδας(μακάρι να είχα βρει αυτά τα στοιχεία, όταν συντάσσονταν τα κείμενα του βιβλίου μου «Έτσι κατακτήσαμε τη Δύση», με την ιστορία και τα παραλειπόμενα της έκδοσης του «Μικρού Καουμπόι»…), σας παρουσιάζουμε τον Ισπανό δημιουργό αυτών των δύο και οι γνώσεις όλων μας για τα ένθετα και τους χαρακτήρες που φιλοξένησε ο «Μικρός Καουμπόι», διαρκώς εμπλουτίζονται με νέα στοιχεία. Με αρκετή δόση τύχης – όπως πάντα σε αυτές τις περιπτώσεις – καθώς στοιχεία δεν προσφέρονταν από τους συντελεστές της έκδοσης του «Μικρού Καουμπόι», κατάφερα να λύσω και αυτό τον γρίφο. Ο γεννημένος το 1930(απεβίωσε το 1997), Jordi Buxade, αφιέρωσε όλη την καριέρα του στην δημιουργία γουέστερν κόμικς και χαρακτήρων. Μαγεμένος από τον κόσμο της Άγριας Δύσης και πολύ φίλος με τον κορυφαίο Αμερικανό σχεδιαστή Fred Harman(“Red Ryder” – όπου ο μικρός ινδιανάκος “Little Beaver” έγινε Κομάντσι και ονομάστηκε «Τσιπιρίπο», για τις ανάγκες του «Μικρού Καουμπόι»!), ξεκίνησε από το `52 να μας δίνει ήρωες σαν τους ‘Buck Tyler’ και ‘Jim Huracan’. Στην δεκαετία του`60 άφησε πίσω του τους ‘Ringo Ley’  και ‘Daniel Boom y Cow-boy Tim’. Τελευταία του μεγάλη επιτυχία, ήταν το ‘Hawitta’, το 1984. Ενδιάμεσα όμως, είχε εφεύρει και την σειρά αυτή, όπου εικονίζονταν με ένα χαρακτηριστικά χιουμοριστικό σκίτσο, διάφορες λεπτομέρειες από την ζωή στο Φαρ Ουέστ. Ήταν το δικό μας «Άγρια Δύση Show”, ή “Wild West Show” όπως ονομάστηκε αρχικά. Στην σειρά αυτή των οπισθόφυλλων, αλλά και στον «Μίνι Ρίνγκο», θα αναφερθούμε σε ξεχωριστά άρθρα, με πολλές χαρακτηριστικές εικόνες. Να πούμε απλά, ότι στην εν λόγω σειρά η φιγούρα του καουμπόι που αφηγούνταν το κάθε επεισόδιο, ματαφέρθηκε με το ίδιο  όνομα και στην χώρα μας και αυτό ήταν το «Καουμπόι Τζόε». Την επόμενη φορά θα μιλήσουμε για τον κ. Harman και το έργο του, από το οποίο όπως ήδη αναφέραμε πιο πάνω, «πήραμε» την φιγούρα του «Τσιπιρίπο».

Γιώργος Κοσκινάς

 

Στοιχεία για το βιογραφικό του δημιουργού αντλήθηκαν από το

www.lambiek.net

Οι βινιέτες του εξωτερικού, είναι από το Ισπανικό

http://ilustradoresehistorietistasespaol.blogspot.com/

Πολύτιμα στοιχεία θα βρείτε και εδώ

http://www.delcomic.es/museo/mono/m-buxa.htm

———————————————————————————————————————————————————————

Ο «ΡΑΚΑΛ» ΣΤΑ ΕΞΩΦΥΛΛΑ ΤΟΥ ΜΙΚΡΟΥ ΚΑΟΥΜΠΟΥ3/11/2010

Αν προσέξετε τις κατηγορίες της σελίδας μας, θα δείτε ότι προστέθηκε μια ακόμη, την οποία προσωπικά θεωρώ πολύ σημαντική. Είναι αυτή που θα συγκεντρώνει πολύτιμο υλικό και πληροφορίες, για την εκ βαθέων ανάλυση όσων διαδραματίστηκαν στα εικονογραφημένα που διαβάζουμε. Προϊόν έρευνας και μάλιστα επίπονης, από ολόκληρη την κοινότητα μας, θα έχει την δυνατότητα να προσφέρει γνώση με την αξιοποίηση κάθε σελίδας ή εξωφύλλου των συλλογών μας! Για το πως μπορούν να γίνουν όλα αυτά, αλλά και τι ακριβώς θα περιλαμβάνει αυτή η κατηγορία, μπορείτε να διαβάσετε το εισαγωγικό της σημείωμα. Ονομάζεται ΕΡΕΥΝΑ & ΚΑΤΑΓΡΑΦΗ και σίγουρα σας προϊδεάζει για το περιεχόμενο… Να πούμε τέλος, πως όσα στοιχεία θα προστίθενται σε αυτή την κατηγορία, θα μπορείτε ενωρίτερα να τα βλέπετε δημοσιευμένα σε ξεχωριστό άρθρο, στην κεντρική μας σελίδα. Έπειτα, θα μπορείτε ανατρέχοντας στην ΕΡΕΥΝΑ & ΚΑΤΑΓΡΑΦΗ, προκειμένου να έχετε μια συγκεντρωτική ματιά των δημοσιεύσεων, αλλά και για να προσθέτετε επιπλέον πληροφορίες που διεφυγαν της προσοχής μας! Να τονίσω ότι η συμμετοχή όλων μας σε αυτή την προσπάθεια, είναι πολύτιμη, ακόμη και μια πληροφορία ή εξώφυλλο, που μπορεί να φαντάζει αρχικά σαν ασήμαντο! Το email επικοινωνίας, περιμένει τις δικές πινελιές σε αυτό το project και είναι το gkoscomicsandmore@gmail.com

Αυτό εδώ, είναι το παρθενικό άρθρο που εντάσσεται στα πιο πάνω.

Είναι γνωστό, ότι στην πορεία και την εξέλιξη των εικονογραφημένων που εκδόθηκαν στην χώρα μας, είχαμε αρκετές περιπτώσεις εξωφύλλων που δεν ήταν από το περιεχόμενο του τίτλου, αλλά «δάνειο» άλλης έκδοσης. Δηλαδή, χρησιμοποιήθηκε η φιγούρα ή κάποιες εσωτερικές βινιέτες, από ένα άλλο εικονογραφημένο, που δεν ανήκε στο δυναμικό του εκδότη. Σήμερα, θα μας απασχολήσει μια από αυτές τις περιπτώσεις, όπου και θα δούμε μαζί να λαμβάνουν χώρα αρκετά επιπλέον ενδιαφέροντα τρικ, προκειμένου η «δανεική» αυτή φιγούρα να ενταχθεί όσο το δυνατόν καλύτερα στο περιεχόμενο του περιοδικού. Να προσαρμοστεί και να τροποποιηθεί έτσι, ούτως ώστε να ¨δένει¨με όσα μπορούσε κανείς να διαβάσει στην ύλη του. Από πρωτόγονος που περιπλανιέται στην γη των πρώτων ανθρώπων και διδάσκει τις φυλές «αυτών που περπατούν όρθιοι» πως να είναι ενωμένοι και αποφασιστικοί, να μεταμορφωθεί σε ινδιάνο πολεμιστή για τις ανάγκες καουμπόικου αναγνώσματος! Τα πιο πάνω χαρακτηριστικά, συγκεντρώνει ο χαρακτήρας Ρακάλ, που διαβάσαμε τις 25 μόλις ιστορίες του(τόσο άντεξε η έκδοση του κ. Ανεμοδουρά), στο εβδομαδιαίο «Δίκαιος» του 1975. Η περίπτωση αυτή εδώ, δεν είναι τόσο απλή όσο φαντάζει. Κι αυτό γιατί επί της ουσίας, έχουμε να κάνουμε με μια «ανακάλυψη» προγενέστερη, της έκδοσης που ακολούθησε. Για να μην μπερδεύεστε, ας πάρουμε τα πράγματα με την σειρά. Το 1974, οι εκδότες Θέμος Ανδρεόπουλος και Κώστας Ραμπατζής, βρίσκονται στην πιο δημιουργική στιγμή της κοινής τους πορείας, αφήνοντας ένα στίγμα και μια περίοδο που θα μπορούσε κάλιστανα αποκαλεστεί «σημείο – αναφοράς», όσων αφορά στον «Μικρό Καουμπόυ». Δεν είναι μόνον οι πανέμορφες και ευφάνταστες ιστορίες του Γιώργου Μαρμαρίδη, αυτές που δικαιωματικά το κατατάσουν σαν περιοδικό στα πλέον επιτυχημένα του είδους. Οι εικονογραφήσεις που επιλέγονται για να ντύσουν την αφήση και την εξέλιξη της κάθε ιστορίας, υποβοηθούν στο μέγιστο τηνφαντασία των αναγνωστών, ενώ τα μοντάζ και τα κολάζ των εικόνων είναι πραγματικά αριστουργηματικά, τηρουμένων πάντα των αναλογιών και της ανύπαρκτης βοήθειας της τεχνολογίας, εκείνα τα χρόνια. Συνεπώς, αναλογιζόμενοι όλα αυτά, θα πρέπει να αποδώσουμε τα εύσημα στους δύο συντελεστές, για όσα κάτω από αυτές τις συνθήκες δημιούργησαν. Γιατί αν ο «Μικρός Καουμπόυ» έγινε έκδοση – μύθος, αυτό οφείλεται κατά πολύ στους δύο συνεργάτες, που επιμελήθηκαν και έστησαν τα πάντα μόνοι τους! Για να επιστρέψουμε λοιπόν στην αφήγηση μας, όπου το 1972  ο Rahan του Γαλλικού οίκου Pif, εξιστορούσε με επιτυχία τα κατορθώματα του γιού του «Κράο». Ήταν μια έμπνευση του Roger Lecureux, που ανέλαβε να αποτυπώσει στο χαρτί ο Andre Cheret, τουλάχιστον στα περισσότερα από τα τεύχη. Δύο χρόνια μετά, οι Έλληνες εκδότες που αναφέραμε πριν, χρησιμοποιούν εικόνες του Γαλλικής κατασκευής «χάρτινου» αυτού ήρωα, για τα εξώφυλλα του «Μικρού Καουμπόυ», αλλά και για πολλές από τις εσωτερικές εικονογραφήσεις του(όπως και του «Υπερτεύχους Μικρού Καουμπόυ»).

Ήταν αρκετές αυτές οι εικόνες, που δεν εμφανίστηκαν απλά στο περιοδικό, αλλά χάρη στον Θέμο Ανδρεόπουλο και την δημιουργικότητα του, προσαρμόστηκαν ανάλογα, με σκοπό βέβαια να έχουν μια σύνδεση με την θεματολογία του περιοδικού. Έγιναν όλα όσα σας περιγράψαμε πιο πάνω, δηλαδή.Έτσι, ο «Ρακάλ» ήρθε για πρώτη φορά στην Ελλάδα με διάφορα ονόματα, όπως «Ίντζουν Τζό».  Σαν τεκμηρίωση όσων διαβάζετε σε τούτες τις γραμμές, υπάρχουν και χαρακτηριστικές εικόνες, όπως και εξώφυλλα. Παραθέτουμε μόνον δύο από αυτά, αλλά δεσμευόμαστε να σας έχουμε περισσότερα, συμπληρωματικά. Το 1975 τώρα, έναν χρόνο μετά απ` όλα αυτά, ο εκδότης κ. Στυλιανός Ανεμοδουράς εντάσσει τον «Ρακάλ» στο εβδομαδιαίο «Δίκαιος»(στην Γαλλία είχε το δικό του «σπίτι», στο πολύ επιτυχημένο Dr Justice) και οι αναγνώστες διαβάζουν τα κατορθώματα του. Κάποιοι μάλιστα, θεωρούν την φιγούρα του οικεία! Κάπου την έχουν ξαναδεί… Γα την ιστορία, τα εξώφυλλα του «Μικρού Καουμπόυ» που παραθέτουμε, είναι από τα τεύχη 429(«Ο Ίντζουν Τζό») και 438(«Το Νεαρό Γεράκι»), που επαναλήφθηκε στον «Μικρό Αρχηγό» στο τεύχος 830.  Θα δείτε ακόμη περισσότερα εξώφυλλα και εσωτερικές εικόνες από τον «Ρακάλ»(συγκρίσιμες πάντα με τις δύο Ελληνικές εκδόσεις, «Δίκαιου» & «Μικρού Καουμπόυ»), στις προσθήκες στοιχείων που θα ακολουθήσουν τις προσεχείς ημέρες, μέχρις ότου να πάρει την τελική της μορφή αυτή η καταγραφή.Ένα ακόμη στοιχείο, που έχει να κάνει με την προέλευση της ιστορίας, από την οποία εικονίζονται τα δύο καρέ του «Ρακάλ», που εμφανίστηκαν με την μορφή εξωφύλλων στον «Μικρό Καουμπόυ», στα τεύχη 429 & 438. Ήταν «Το Θαυματουργό Χορτάρι» και δημοσιεύτηκε στο πρωτελευταίο τεύχος του «Δίκαιου», στο εικοστό τέταρτο(24).

Σαν συνέχεια των όσων αναφέραμε χθες, προσθέτουμε σήμερα τα εξώφυλλα των τευχών 339 & 830 του Μικρού Αρχηγού, που αναπαραγάγουν τα εξώφυλλα των τευχών 429 & 439 του Μικρού Κάουμπου, με τον «Ρακάλ» στο εξώφυλλο. Ακόμη, προσθέτουμε και το εξώφυλλο του τεύχους 594 του Μικρού Καουμπόυ. Σ` αυτήν την περίπτωση όμως, δεν έχει επέλθει ταυτοποίηση, καθώς η εικόνα του «Ρακάλ» μάλλον δεν είναι από την Ελληνική έκδοση, εκτός κι αν περιλαμβάνεται στις ιστορίες των τευχών 19, 21, ή 25 του «Δίκαιου», που δεν τα έχω στην προσωπική μου συλλογή. Όποιος από τα μέλη επιθυμεί να προσθέσει στοιχεία, είναι καλοδεχούμενα και θα συμπληρώσει την εργασία που γίνεται σε αυτό το θέμα.

———————————————————————————————————————————————————————–

«ΚΟΙΤΑΖΟΝΤΑΣ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ» – ΑΠΟ ΤΑ ΟΠΙΣΘΟΦΥΛΛΑ ΤΟΥ «ΜΙΚΡΟΥ ΚΑΟΥΜΠΟΥ»

Συντάκτης corto

Ίσως η πιο πολύπλοκη και δαιδαλώδης θεματική σειρά, που δημοσιεύτηκε ποτέ στα οπισθόφυλλα του «Μικρού Καουμπόι»! Μια σειρά με 10 συνολικά ενότητες, όλες τους τμήμα στην ουσία του γενικού τίτλου της, αλλά με θέματα που διέφεραν μεταξύ τους και έδειχναν διαφορετικές πτυχές της επιστήμης, της τεχνολογίας, της ιατρικής, των ανθρωπίνων επιτευγμάτων, των ανησυχιών που διακατείχαν τους συνανθρώπους μας στα χρόνια της δεκαετίας του`70, θεωρίες, αναζητήσεις και εξηγήσεις. Ένα πολύ μεγάλο πεδίο γνώσεων, που καταλάμβανε την τελευταία έγχρωμη σελίδα του περιοδικού και που ξεκίνησε να δημοσιεύεται στο τεύχος 469, για να ολοκληρωθεί στο 508! Πιο κάτω σας έχω ετοιμάσει ένα πινακάκι με όλα όσα διαπραγματεύτηκε η σειρά αυτή και που μπορείτε να βρείτε στις σελίδες του βιβλίου μου «Μικρός Καουμπόι – Έτσι κατακτήσαμε τη Δύση»(εκδόσεις Αιγόκερως),

Το Αιώνιο Σύμπαν                                                               τεύχη 469-473

Η γή καλεί τα σύμπαν                                                          τεύχη 474-478

Η δύναμη του ανέμου                                                          τεύχη 479-483

Άνθρωπος και μολύνσεις                                                     τεύχη 484-488

Ο ήλιος υπό έλεγχο                                                               τεύχη 489-493

Το μαγικό σκάφανδρο                                                          τεύχη 494-498

Ο εχθρός των κοραλιών                                                       τεύχη 494-501

Από τις μούμιες στους Μάγια                                              τεύχη 502-503

Θαυματουργή βιταμίνη                                                        τεύχη 504-506

Η Μεσόγειος πεθαίνει                                              τεύχη 507-508

——————————————————————————————————————————————————————

ΠΕΠΙΤΟ ΣΠΕΣΙΑΛ! – ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ 23/7/2011

Συντάκτης corto

Σπέσιαλ και αφιερωμένο εξαιρετικά, στον Μεξικανό σύντροφο του Τζίμ Άνταμς, με την περίεργη …εγκεφαλική λειτουργία, την εμμονή να γίνει σερίφης του Ώστιν, την φοβία για τα φαντάσματα, την πίστη ότι θα πάει 100 χρονών(αφού του το είπε η μάγισσα!), αλλά και τους φοβερούς καυγάδες με τον γάιδαρο του τον Πελεγκρίνο, που όλες τους είχαν την ίδια κατάληξη, τον Πεπίτο να ίπταται έπειτα από τη σχετική κλωτσιά στον πισινό, είναι τόσο αυτή η ανάρτηση, όσο και αρκετές ακόμη που θα ακολουθήσουν στις επόμενες μέρες! Απίστευτες γκάφες, στιχάκια της στιγμής με την αγριοφωνάρα του, κάτω από τον έναστρο ουρανό της σαβάνας και τόσα μα τόσα ευτράπελα, που διασκέδασα(και εξακολουθούν να διασκεδάζουν), τους Έλληνες αναγνώστες, μέσα από τις σελίδες των καουμπόικων περιοδικών της εποχής. Κάποιες φορές μάλιστα, είχαμε την ευκαιρία να δούμε τον Πεπίτο και εικονογραφημένο, δια χειρός Μάκη Σαίτη(γελοιογράφος, συνεργάτης της έκδοσης των Μικρός Καουμπόι και Μικρός Αρχηγός, ο οποίος  σημειωτέων ότι ξεκίνησε σαν απλός αναγνώστης, που έστελνε τις γελοιογραφίες του στο περιοδικό!), σε μια σειρά αυτοτελή σενάρια, που επιχειρούσαν να ρίξουν φως σε κάποια στοιχεία από το παρελθόν του Μεξικανού. Έτσι, γεννήθηκαν ιστορίες, ή αυτοτελή καρέ, με μια ενιαία θεματολογία, όπως «Ο Πεπίτο Ολυμπιονίκης», που μπορείτε να τα δείτε, στην υπό – κατηγορία «ΕΝΘΕΤΑ & ΠΑΡΑΛΕΙΠΟΜΕΝΑ».

——————————————————————————————————————————————————————

ΠΕΠΙΤΟ ΣΠΕΣΙΑΛ! – ΜΕΡΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ 24/7/2011

Συντάκτης corto

Οι χιουμοριστικές ιστορίες και τα παραλειπόμενα, από τα κατορθώματα του Πεπίτο Γκονζάλες στις σελίδες των καουμπόικων αναγνωσμάτων, πάντα διαποτισμένες  με την έμφυτη …γκάφα του, συνεχίζονται με ακόμη μια περίπτωση που ανέλαβε να υλοποιήσει ο Μάκης Σαίτης. (γελοιογράφος, συνεργάτης της έκδοσης των Μικρός Καουμπόι και Μικρός Αρχηγός, ο οποίος  σημειωτέων ότι ξεκίνησε σαν απλός αναγνώστης, που έστελνε τις γελοιογραφίες του στο περιοδικό!). Σήμερα θα διαβάσετε την ρεβάνς που πήρε και το απωθημένο που ικανοποίησε, με το να φορέσει επιτέλους στο πέτο το άστρο του σερίφη του Ώστιν! Όλα αυτά στην ιστορία «Ο Πεπίτο Σερίφης», την οποία μπορείτε να διαβάσετε ολόκληρη, στην υπό – κατηγορία «ΕΝΘΕΤΑ & ΠΑΡΑΛΕΙΠΟΜΕΝΑ».

——————————————————————————————————————————————————————

ΠΕΠΙΤΟ ΣΠΕΣΙΑΛ! – ΜΕΡΟΣ ΤΡΙΤΟ 25/7/2011

Συντάκτης corto

Ακόμη περισσότερο γέλιο, από τα φοβερά και τρομερά καμώματα του Πεπίτο Γκονζάλες στις σελίδες των περιοδικών Μικρός Καουμπόι και Μικρός Αρχηγός, έρχονται και αυτή την φορά, στο τρίτο μέρος του αφιερώματος μας στον απίθανο Μεξικανό, που έχει και αυτό την υπογραφή του γελοιογράφου Μάκη Σαίτη. Η ιστορία που επιλέξαμε για να συνεχίσει αυτή μας την αναφορά, έχει για τίτλο «Η Αυτοβιογραφία του Πεπίτο»! Διαβάστε τι άφησε πίσω του ο ξεκαρδιστικός σύντροφος του Τζίμ Άνταμς, σε ένα παρελθόν γεμάτο από αστείρευτες στιγμές εμπνευσμένης γκάφας, στην  υπό – κατηγορία «ΕΝΘΕΤΑ & ΠΑΡΑΛΕΙΠΟΜΕΝΑ».

——————————————————————————————————————————————————————-

ΠΕΠΙΤΟ ΣΠΕΣΙΑΛ! – ΜΕΡΟΣ ΤΕΤΑΡΤΟ 25/7/2011

Συντάκτης corto

 

Αν είχατε διασκεδάσει με όσα διαβάσατε μέχρι σήμερα , στο αφιέρωμα στον Πεπίτο Γκονζάλες μέσα από τις γελοιογραφίες και τις ιστορίες που έφτιαξε για κείνον, ο Μάκης Σαίτης, σήμερα ετοιμαστείτε για να ξεκαρδιστείτε! «Το Γενεαλογικό Δέντρο του Πεπίτο», είναι ίσως η κορυφαία έμπνευση του Έλληνα σκιτσογράφου και συνεργάτη των εκδόσεων Μονόκερως, με θέμα τον Μεξικανό χαρακτήρα που πλαισίωνε τα τρία υπόλοιπα μέλη της «θρυλικής τετράδας», προσθέτοντας τις δικές του πινελιές χιούμορ! Την ιστορία μπορείτε να την διαβάσετε ολόκληρη στην  υπό – κατηγορία «ΕΝΘΕΤΑ & ΠΑΡΑΛΕΙΠΟΜΕΝΑ».

—————————————————————————————————————————————————————

ΠΕΠΙΤΟ ΣΠΕΣΙΑΛ – ΜΕΡΟΣ ΠΕΜΠΤΟ 26/10/2011

Συντάκτης corto

Εδώ τα πράγματα είναι λιγάκι διαφορετικά, σε σχέση με ότι είχατε την ευκαιρία να δείτε ως τώρα, μέσα από το αφιέρωμα στον Πεπίτο Γκονζάλες. Δεν είναι μια ολόκληρη ιστορία αυτή που θα διαβάσετε, αλλά διάφορες αυτοτελείς δημιουργίες του Μάκη Σαίτη, με τον γενικό τίτλο «Ολέ Πεπίτο»(όπου εδώ παίζει ποδόσφαιρο) , τα οποία έμπαιναν στην τρίτη σελίδα της έκδοσης του «Μικρού Καουμπόι». Μαζί σας έχουμε και μια έκπληξη! Μερικά χαρακτηριστικά στιχάκια και τραγούδια, που με την αγριοφωνάρα του ξεφώνισε ο Μεξικανός, πάντα συντροφιά με την καημένη την κιθάρα του και τα γκαρίσματα του Πελεγκρίνο! Δε νομίζω ότι χρειάζεται να σας πω τίποτα παραπάνω, από το ότι όλα αυτά μπορείτε να τα βρείτε, που αλλού φυσικά; Μα στην  υπό – κατηγορία «ΕΝΘΕΤΑ & ΠΑΡΑΛΕΙΠΟΜΕΝΑ»! Καλή διασκέδαση!

——————————————————————————————————————————————————————

ΠΕΠΙΤΟ ΣΠΕΣΙΑΛ – ΜΕΡΟΣ ΕΚΤΟ 28/10/2011

Συντάκτης corto

Με την βοήθεια του Βαγγέλη Σαίτη, σκιτσογράφου των περιοδικών Μικρός Καουμπόι και Μικρός Αρχηγός, σας έχουμε ακόμη μια ιστορία του γκαφατζή Πεπίτο Γκονζάλες. Μπορείτε να την διαβάσετε πιο κάτω, έτσι ακριβώς όπως την εικονογράφησε ο Βαγγέλης και δημοσιεύτηκε σε συνέχειες, στα τεύχη 337 – 344 του Μικρού Αρχηγού. Δεν νομίζω ότι χρειάζεται ιδιαίτερες συστάσεις ο ήρωας της ιστορίας «Περιπέτειες στο Μεξικό»! Απολαύστε τον!

Advertisements

Σχολιάστε

Συνδεθείτε για να δημοσιεύσετε το σχόλιο σας:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: